hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

ANALIZA DU GOTRAJNOGA PROSJEČNOG SPEKTRA OJKANJA

Gordana Kovačić ; Institut fonetskih znanosti Sveučilišta u Amsterdamu Nizozemska
Paul Boersma ; Institut fonetskih znanosti Sveučilišta u Amsterdamu Nizozemska
Hrvoje Domitrović ; Fakultet elektrotehnike i računarstva, Zagreb Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (3 MB) str. 39-56 preuzimanja: 131* citiraj
APA 6th Edition
Kovačić, G., Boersma, P. i Domitrović, H. (2004). ANALIZA DU GOTRAJNOGA PROSJEČNOG SPEKTRA OJKANJA. Govor, 21 (1), 39-56. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/173960
MLA 8th Edition
Kovačić, Gordana, et al. "ANALIZA DU GOTRAJNOGA PROSJEČNOG SPEKTRA OJKANJA." Govor, vol. 21, br. 1, 2004, str. 39-56. https://hrcak.srce.hr/173960. Citirano 21.10.2021.
Chicago 17th Edition
Kovačić, Gordana, Paul Boersma i Hrvoje Domitrović. "ANALIZA DU GOTRAJNOGA PROSJEČNOG SPEKTRA OJKANJA." Govor 21, br. 1 (2004): 39-56. https://hrcak.srce.hr/173960
Harvard
Kovačić, G., Boersma, P., i Domitrović, H. (2004). 'ANALIZA DU GOTRAJNOGA PROSJEČNOG SPEKTRA OJKANJA', Govor, 21(1), str. 39-56. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/173960 (Datum pristupa: 21.10.2021.)
Vancouver
Kovačić G, Boersma P, Domitrović H. ANALIZA DU GOTRAJNOGA PROSJEČNOG SPEKTRA OJKANJA. Govor [Internet]. 2004 [pristupljeno 21.10.2021.];21(1):39-56. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/173960
IEEE
G. Kovačić, P. Boersma i H. Domitrović, "ANALIZA DU GOTRAJNOGA PROSJEČNOG SPEKTRA OJKANJA", Govor, vol.21, br. 1, str. 39-56, 2004. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/173960. [Citirano: 21.10.2021.]

Sažetak
Ojkanje je način pjevanja karakterističan za glazbeno-folklornu tradiciju gorske Hrvatske, tj. dalmatinsko zaleđe i šire dinarsko područje. Opisano je etnomuzikološki, ali ne i akustički. Ciljevi ovog eksplorativnog istraživanja bili su analiza dugotrajnoga prosječnog spektra (LTAS) ojkanja te utvrđivanje pjevačkog formanta. U istraživanju je dobrovoljno sudjelovalo dvanaest profesionalnih izvođača hrvatskih narodnih pjesama i plesova. Akustička analiza glasa obavljena je primjenom računalnog programa PRAAT. Provedena je i samopercepcijska procjena ojkanja. Analiza ugotrajnih prosječnih spektara glasova pjevača pokazala je izrazitu jakost glasa kao glavnu karakteristiku, a to se istaklo i kao najznačajnije percepcijsko obilježje. Pjevački formant nije utvrđen, no u višem dijelu spektra na oko 3,2-3,5 kHz ustanovljeno je pojačanje koje odgovara govorničkom formantu. Kako je riječ o spektrima pjevanog, a ne govornoga glasa, ovaj visoki formant zaslužuje primjereniji naziv. Budući da je on ponajprije rezultat izrazito glasnog pjevanja koje graniči s vikanjem, predložen je naziv vikački formant. Osim izrazite glasnoće, kao ostala važna percepcijska obilježja ojkanja izdvojili su se napetost grla, muževnost i otvorenost glasa. Rezultati ovog i sličnih istraživanja na problemskom području akustike folklornog pjevanja doprinos su znanosti o glasu te etnomuzikologiji, a mogu imati i praktičnu vrijednost unutar pjevačke pedagogije koja više nije ograničena samo na operno pjevanje.

Ključne riječi
dozivačko pjevanje; pjevački formant; vikački formant; akustička analiza glasa; LTAS

Hrčak ID: 173960

URI
https://hrcak.srce.hr/173960

Posjeta: 280 *