Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

STJECANJE ŽIVOTNO‐PRAKTIČNIH VJEŠTINA U HRVATSKOM ŠKOLSTVU NEKAD I DANAS

Morana Koludrović ; Filozofski fakultet; Sveučilište u Splitu, Republika Hrvatska
Marina Kolobarić ; Osnovna škola Ivana Brlić Mažuranić, Slavonski Brod


Puni tekst: hrvatski pdf 32.237 Kb

str. 65-74

preuzimanja: 575

citiraj


Sažetak

Cjeloviti razvoj ličnosti temeljna je pretpostavka svakog odgojno‐obrazovnog sustava. Međutim, ovisno o društvenim, političkim i gospodarskim potrebama određenog vremena, različit se značaj pridaje pojedinim segmentima razvoja ličnosti. Tako se u pojedinim reformama školstva u Hrvatskoj unazad posljednjih sedamdesetak godina značajniji naglasak pridavao individualizaciji, u nekima socijalizaciji, u nekima razvoju kognitivnih aspekata ličnosti ili pak stjecanju životno‐praktičnih vještina, dok gotovo sve reforme zamjeraju pretjerani intelektualizam i nepovezanost sadržaja koji se uče u školama sa stvarnim životom. S obzirom na to da je stjecanje životno‐praktičnih vještina jedan od načina povezivanja teorije i prakse, glavni cilj ovog istraživanja bio je utvrditi zastupljenost životno‐praktičnih sadržaja te didaktičko‐metodičkih rješenja stjecanja istih u razdoblju od kraja Drugog svjetskog rata do danas. Komparativnom analizom nastavnih planova i programa od 1946. do 2006. ispitana je zastupljenost i vrste predmeta, aktivnosti i sadržaja povezanih sa stjecanjem životno‐praktičnih vještina u sedamdesetogodišnjem razdoblju hrvatskog školstva te su analizirana didaktičko‐metodička rješenja njihova ostvarivanja. Kronološki gledano, od četrdestih godina prošlog stoljeća do 2006., dobiveni rezultati upućuju na opadanje zastupljenosti sadržaja te naročito nastavnih predmeta i izvannastavnih aktivnosti iz područja stjecanja životno‐praktičnih vještina (primjerice tečaj stanovanja, prehrana, domaćinstvo, ručni rad, prva pomoć, uporaba alata, izrada maketa, modela i slično), pri čemu su u novijim planovima i programima izostala i interesantna didaktičko‐metodička rješenja koja danas pripisujemo osobitostima rada u reformnim pedagogijama, a bila su sastavni dio nastavnih planova i programa u drugoj polovici dvadesetog stoljeća.

Ključne riječi

reforma odgojno‐obrazovnog sustava; cjeloviti razvoj ličnosti; afektivne i psihomotoričke vještine; kurikulum

Hrčak ID:

176558

URI

https://hrcak.srce.hr/176558

Datum izdavanja:

15.12.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 1.855 *