hrcak mascot   Srce   HID

Šumarski list, Vol. 141 No. 3-4, 2017.

Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.31298/sl.141.3-4.5

Tržišne karakteristike i klaster analiza nedrvnih šumskih proizvoda

Ljiljana Keča ; University of Belgrade, Faculty of Forestry
Milica Marčeta   ORCID icon orcid.org/0000-0002-7961-0690 ; University of Belgrade, Faculty of Forestry
Stjepan Posavec ; University of Zagreb, Faculty of Forestry
Sreten Jelić   ORCID icon orcid.org/0000-0001-6783-5908 ; University of Belgrade, Faculty of Agriculture
Špela Pezdevšek-Malovrh ; University of Ljubljana, Biotechnical Faculty

Puni tekst: engleski, pdf (1 MB) str. 151-162 preuzimanja: 104* citiraj
APA 6th Edition
Keča, Lj., Marčeta, M., Posavec, S., Jelić, S. i Pezdevšek-Malovrh, Š. (2017). Market characteristics and cluster analysis of non-wood forest products. Šumarski list, 141 (3-4), 151-162. https://doi.org/10.31298/sl.141.3-4.5
MLA 8th Edition
Keča, Ljiljana, et al. "Market characteristics and cluster analysis of non-wood forest products." Šumarski list, vol. 141, br. 3-4, 2017, str. 151-162. https://doi.org/10.31298/sl.141.3-4.5. Citirano 26.05.2019.
Chicago 17th Edition
Keča, Ljiljana, Milica Marčeta, Stjepan Posavec, Sreten Jelić i Špela Pezdevšek-Malovrh. "Market characteristics and cluster analysis of non-wood forest products." Šumarski list 141, br. 3-4 (2017): 151-162. https://doi.org/10.31298/sl.141.3-4.5
Harvard
Keča, Lj., et al. (2017). 'Market characteristics and cluster analysis of non-wood forest products', Šumarski list, 141(3-4), str. 151-162. doi: https://doi.org/10.31298/sl.141.3-4.5
Vancouver
Keča Lj, Marčeta M, Posavec S, Jelić S, Pezdevšek-Malovrh Š. Market characteristics and cluster analysis of non-wood forest products. Šumarski list [Internet]. 2017 [pristupljeno 26.05.2019.];141(3-4):151-162. doi: https://doi.org/10.31298/sl.141.3-4.5
IEEE
Lj. Keča, M. Marčeta, S. Posavec, S. Jelić i Š. Pezdevšek-Malovrh, "Market characteristics and cluster analysis of non-wood forest products", Šumarski list, vol.141, br. 3-4, str. 151-162, 2017. [Online]. doi: https://doi.org/10.31298/sl.141.3-4.5

Rad u XML formatu

Sažetak
Dosadašnja istraživanja potvrđuju da lokalna, regionalna, nacionalna i međunarodna trgovina nedrvnim šumskim proizvodima može doprinijeti kućanstvima i zajednicama koje žive u ruralnim područjima, a time i ukupnoj ekonomiji zemlje. U toj konstelaciji izdvajaju se mala i srednja poduzeća koja, uz to što su nositelji gospodarskog razvoja svake zemlje, veliko značenje imaju u šumarstvu i djelatnostima koje se tiču uporabe nedrvnih šumskih proizvoda (NDŠP) u komercijalne svrhe. Poduzeća koja su bila predmet analize primarno su orijentirana na nekoliko kategorija proizvoda (ljekovito i aromatično bilje, gljve, med i šumsko voće). Istraživanjem je utvrđeno da ovisno o pojedinoj regiji, dominiraju poduzeća koja su usmjerena na određenu vrstu proizvoda. Tako, u klasteru 1 (Vojvodina) najbrojnija su poduzeća koja su usmjerena na ljekovito i aromatično bilje. U klasteru 2 (Južna i Istočna Srbija) su najbrojnija poduzeća usmjerena na šumsko voće, dok u klasteru 3 (Šumadija i Zapadna Srbija) poduzeća su u najvećoj mjeri usmjerena u ujednačenom omjeru na preradu i plasman gljiva i šumskog voća. Tržišni atraktivni proizvodi mogu predstavljati važno sredstvo za gospodarski rast i održivo gospodarenje šumama u lokalnim zajednicama. Međutim, malo je znanja o načinima njihovog sakupljanja, prerade i plasmana, unatoč velikim prirodnim potencijalima. U tom kontekstu bi i stanovnici ruralnih područja, kao i predstavnici malih i srednjih poduzeća trebali prepoznati tržišnu relevantnost ove kategorije proizvoda, posebno imajući u vidu da u najvećoj mjeri spadaju u domenu organske proizvodnje.

Ključne riječi
klaster analiza; nedrvni šumski proizvodi; prostorni raspored; Srbija; tržište

Hrčak ID: 181412

URI
https://hrcak.srce.hr/181412

Reference

1 

Acs Z., Morck R., Shaver J. M., Yeung B. 1997: The Internationalization of Small and Medium-Sized Enterprises: A Policy Perspective, Small Business Economics, (9): 7-20, New York.

2 

Audretsch D. B., Thurik A. R. 2000: Capitalism and Democracy in the 21st Century: From the Managed to the Entrepreneurial Economy, Journal of Evolutionary Economics , Vol. 10(1-2): 17-34, Heidelberg.

3 

Bartlett A. A. 1993: Arithmetics of Growth: Methods of Calculation, Population and Environment, Vol. 14(4): 359-387, Dordrecht.

4 

Beck T., Demirgüç-Kunt A. 2006: Small and Medium-Sized Enterprises: Access to Finance as a Growth Constraint, Journal of Banking and Finance, 30, 2931-2943, Amsterdam.

5 

Brinkley I. 2008: Knowledge Economy and Enterprise, Work Foundation, London (43)

6 

Corp I. 2011: IBM SPSS Statistics for Windows. 20.0 edn. IBM Corp., Armon, NY.

7 

Dul J., Hak T. 2008: Case Study Methodology in Business Research, Butterworth-Heinemann, 302, Oxford.

8 

Eniola A. A., Ektebang H. 2014: SME Firms Performance in Nigeria: Competitive Advantage and its Impact, International Journal of Research Studies in Management, Vol. 3(2), 75-86, Malabon City.

9 

Ferligoj A. 2003: Recent Developments in Cluster Analysis, Telecommunication Systems, Vol. 1(4): 205-220, New York.

10 

Hunjra A. 2011: Determinants of Business Success of Small and Medium Enterprises, International Journal of Business and Social Science , Vol. 2(18): 207-218.

11 

Hair J. F., Black W. C., Babin B. J., Anderson R. E., Tatham R. L. 2006: Multivariate Data analysis. 6th edn. Pearson Education Inc., New Jersey (497-587)

12 

Jaouen A., Lasch F. 2015: A new typology of micro-firm owner-managers, International Small Business Journal, Vol. 33(4): 397-421

13 

Jelić S., Jovаnović T. 2011: Rurаlni rаzvoj u funkciji rаzvojа lokаlnih zаjednicа. Ekonomikа poljoprivrede, (58): 126-132

14 

Keča Lj. 2013: Analiza marketing miks elemenata u poslovanju malih i srednjih preduzeća koja se bave NDŠP na području statističkog regiona Beograda, Glasnik Šumarskog fakulteta, (108): 51-66, Beograd.

15 

Keča Lj., Bogojević M. 2013: Komercijalizacija i marketing nedrvnih šumskih proizvoda na području centralne Srbije, Glasnik Šumarskog fakulteta, (107): 101-126, Beograd.

16 

Keča Lj., Marčeta M., Bogojević M. 2012: Komercijalizacija nedrvnih šumskih proizvoda na teritoriji AP Vojvodine, Glasnik Šumarskog fakulteta, (105): 99-116, Beograd.

17 

Keča Lj., Keča N., Rekola M. 2012: Value Chains of Serbian Non-Wood Forest Products, International Forestry Review , 15(3): 315-335

18 

Kraja B., Osmani E. 2013: Competitive Advantage and its Impact in Small and Medium Enterprises (SMEs) (Case of Albania), European Scientific Journal, 9(16): 76-85

19 

Kurniawati D., Yuliando H. 2015: Productivity Improvement of Small Scale Medium Enterprises (SMEs) on Food Products: Case at Yogyakarta Province, Indonesia, Agriculture and Agricultural Science Procedia, (3): 189-194

20 

Lamnek S. 2005: Qualitative Sozialforschung, Lehrbuch 4. Auflage, Beltz Verlag, Weihnhein, 808, Basel.

21 

Liargovas P. G., Skandalis K. S. 2008: Motives and Marketing Strategies of Greek Companies Exporting to South-East European Markets, South-Eastern Europe Journal of Economics, Vol. 6(2): 227-244

22 

Lorenzini E. 2014: Innovation and E-Commerce in Clusters of Small Firms: The Case of a Regional E-Marketplace, Local Economy, Vol. 29(8): 771-794

23 

Marčeta M., Keča Lj. 2014: Analysis of Sale of Non-Wood Forest Products from Northern Serbia on the Domestic and Foreign Markets, Baltic Forestry, 20(1): 115-130, Kaunas

24 

Mavsar R., Ramčilović S., Palahí M., Weiss G., Rametsteiner E., Tykkä S., Apeldoorn R., Vreke J., Wijk M., Janse G. 2008: Study on the Development and Marketing of Non-Market Forest Products and Services , (dostupno na http://ec.europa.eu/agriculture/analysis/external/forest_products/annexes_en.pdf (posjećeno 20.05.2016.)

25 

Merlo M., Paveri M. 1997: Formation and Implementation of Forest Policies: a Focus on the Policy tools Mix. Special Paper prepared for Section G, Proceedings of the XI World Forestry Congress, volume (5): 233-254, Antalya

26 

Norušis M. 2008: SPSS 16.0 Statistical Procedures Companion, 2nd edn. Prentice Hall, Upper Saddle River.

27 

Posavec S., Franjić J., Škvorc Ž., Lovrić M. 2010: Koliko cijenimo socio-ekološke funkcije Šuma , U: M. Plenković (ur.), Društvo i tehnologija 2010, Hrvatsko komunikološko društvo, Zadar, (dostupno na http://bib.irb.hr/datoteka/504350.Posavec_rad_DIT2010_Zadarverzij_akoja_je_upisana_u_crosbi1.doc (posjećeno 20.05.2016.)

28 

Posavec S., Šporčić M., Antonić M. D., Beljan K. 2011: Innovation Fostering – Key Factor of Development in Croatian Forestry (Poticanje inovacija – ključ razvoja u hrvatskom šumarstvu), Šumarski list: znanstveno-stručno i staleško glasilo Hrvatskoga šumarskog društva, (5-6): 243-256, Zagreb

29 

Pettenella D., Ciccarese L., Dragoi S., Hegedus A., Hingston A., Klöhn S., Matilainen A., Posavec S., Thorfinnsson T. 2006: NWFP&S Marketing: Lessons Learned From Case Studies In Europe in Niskanen, A. (ed.). Issues affecting enterprise development in the forest sector in Europe. 2nd edn. University of Joensuu, Faculty of Forestry, Research Notes 169.406 Joensuu.

30 

Rametsteiner E., Weiss G., Kubeczko G. K. 2005: Innovation and Entrepreneurship in Forestry in Central Europe. Research report 19. Brill & European Forest Institute, Research Notes 179, Leiden (NL) & Joensuu.

31 

Rimmler T., Coppock R., Oberwimmer R., Pirc A., Posavec S., Weiss G. 2011: How to Support Firm Competitiveness in Timber Industries? Clusters as Policy Means in Four European Countries, Innovation in Forestry, 101-117 Cambrige .

32 

Setyaningsih S. 2012: Using Cluster Analysis Study to Examine the Successful Performance 6 in Indonesia. Procedia Economics and Finance , (4): 286-298

33 

Sharma M., Wadhawan P. 2009: A Cluster Analysis Study of Small and Medium Enterprises, The IUP Journal of Management Research, Vol. 8(10): 7-23

34 

Shih M. Y., Jheng J. W., Lai L. F. 2010: A two-step method for clustering mixed categroical and numeric data. 淡江理工學刊, 13(1): 11-19

35 

Soldić-Aleksić J., Chroneos-Krasavac B. 2009: Kvantitativne tehnike u istraživanju tržišta. Primena SPSS računarskog paketa. Research report 19. Centar za izdavačku delatnost, Ekonomski fakultet, 261, Beograd.

36 

Stojković M. 2001: Statistika, Research report 19. Ekonomski fakultet Subotica, Univerzitet u Novom Sadu, 942-987, Subotica.

37 

Vuletić D., Krajter S., Mrazek M., Ćorić A. 2009: Nedrvni šumski proizvodi i usluge – koristimo li ih dovoljno? Šumarski list 3-4,CXXXIII:,175-184, Zagreb

[engleski]

Posjeta: 256 *