hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31299/hrri.53.1.8

Specifične teškoće učenja i cerebelarna teorija - uvid u zadatke ravnoteže i motorike

Mirjana Lenček ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakutlet Sveučilišta u Zagrebu
Mateja Usorac
Jasmina Ivšac Pavliša ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Odsjek za oštećanja sluha

Puni tekst: hrvatski, pdf (376 KB) str. 101-114 preuzimanja: 615* citiraj
APA 6th Edition
Lenček, M., Usorac, M. i Ivšac Pavliša, J. (2017). Specifične teškoće učenja i cerebelarna teorija - uvid u zadatke ravnoteže i motorike. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 53 (1), 101-114. https://doi.org/10.31299/hrri.53.1.8
MLA 8th Edition
Lenček, Mirjana, et al. "Specifične teškoće učenja i cerebelarna teorija - uvid u zadatke ravnoteže i motorike." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 53, br. 1, 2017, str. 101-114. https://doi.org/10.31299/hrri.53.1.8. Citirano 09.12.2019.
Chicago 17th Edition
Lenček, Mirjana, Mateja Usorac i Jasmina Ivšac Pavliša. "Specifične teškoće učenja i cerebelarna teorija - uvid u zadatke ravnoteže i motorike." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 53, br. 1 (2017): 101-114. https://doi.org/10.31299/hrri.53.1.8
Harvard
Lenček, M., Usorac, M., i Ivšac Pavliša, J. (2017). 'Specifične teškoće učenja i cerebelarna teorija - uvid u zadatke ravnoteže i motorike', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 53(1), str. 101-114. https://doi.org/10.31299/hrri.53.1.8
Vancouver
Lenček M, Usorac M, Ivšac Pavliša J. Specifične teškoće učenja i cerebelarna teorija - uvid u zadatke ravnoteže i motorike. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2017 [pristupljeno 09.12.2019.];53(1):101-114. https://doi.org/10.31299/hrri.53.1.8
IEEE
M. Lenček, M. Usorac i J. Ivšac Pavliša, "Specifične teškoće učenja i cerebelarna teorija - uvid u zadatke ravnoteže i motorike", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.53, br. 1, str. 101-114, 2017. [Online]. https://doi.org/10.31299/hrri.53.1.8

Sažetak
Među poznatim objašnjenjima disleksije, jedne od najčešćih specifičnih teškoća učenja, jest pretpostavka cerebelarnog nedostatka koju su predložili Nicolson i Fawcett (1996, 1999). Autori teorije smatraju da djeca s disleksijom imaju nedostatnu automatizaciju vještina. Niz istraživača utvrdio je da sposobnost automatizacije ovisi o aktivnosti cerebeluma. Poremećaji u razvoju cerebeluma mogu dovesti do problema u čitanju i pisanju, a ove teškoće predstavljaju ključna obilježja disleksije (kao i drugih specifičnih teškoća učenja) te su u skladu s pretpostavkom o ulozi cerebeluma u jezičnim vještinama. Cerebelum se tradicionalno smatra motoričkim područjem, tako da zadaci ravnoteže i motorike mogu dobro ukazivati na probleme u njegovu funkcioniranju. Cilj ovog istraživanja je utvrditi postoje li razlike u izvođenju zadataka ravnoteže i motorike između skupine učenika sa specifičnim teškoćama učenja (32) i skupine učenika urednog razvoja (32). Istraživanjem se nastojalo utvrditi i postoji li povezanost između vještine čitanja i uspjeha u ravnoteži i motoričkim zadacima kod svih 64-ero ispitanika – učenika četvrtih razreda osnovnih škola u Zagrebu. Svi učenici ispitani su zadacima oblikovanima prema istraživanjima Yap i van der Leij (1994) i Ramusa i suradnika (2003). Rezultati Mann Whitney U testa pokazali su statistički značajne razlike između učenika sa specifičnim teškoćama učenja i učenika urednog razvoja na zadatcima ravnoteže i motoričkih postignuća. Učenici urednog razvoja postižu više ukupne rezultate na zadacima ravnoteže i motorike od učenika sa specifičnim teškoćama učenja. Ovi rezultati podupiru hipotezu cerebelarnog deficita kroz postojanje teškoća u izvođenju zadataka ravnoteže i motoričkih zadataka kod učenika sa specifičnim teškoćama učenja. Prema rezultatima Spearmanovog koeficijenta korelacije vidljivo je da postoji statistički značajna povezanost između uspješnosti rješavanja zadataka ravnoteže i motorike i zadataka čitanja. Daljnja istraživanja omogućila bi jasnije određivanje povezanosti vještine čitanja i postignuća na zadacima ravnoteže kao i veze čitanja i rezultata na motoričkim zadacima. Ona su potrebna i za pojašnjenje razloga i uzroka povezanosti ovih vještina.

Ključne riječi
specifične teškoće učenja; cerebelarna teorija; ravnoteža; motorika

Hrčak ID: 183843

URI
https://hrcak.srce.hr/183843

[engleski]

Posjeta: 940 *