Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.5673/sip.55.2.2.2

Kulturna potrošnja, društvene nejednakosti i regionalne razlike: istraživanje Eurobarometra u Hrvatskoj 2013. godine

Željka Tonković orcid id orcid.org/0000-0002-5972-9491 ; Sveučilište u Zadru, Odjel za sociologiju, Hrvatska
Sven Marcelić orcid id orcid.org/0000-0003-4755-2796 ; Sveučilište u Zadru, Odjel za sociologiju, Hrvatska
Krešimir Krolo orcid id orcid.org/0000-0002-4556-7698 ; Sveučilište u Zadru, Odjel za sociologiju, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 4.001 Kb

str. 187-208

preuzimanja: 1.698

citiraj


Sažetak

Cilj ovog članka jest ustanoviti postoji li povezanost između kulturne potrošnje,
društvene nejednakosti i regionalnih razlika u Hrvatskoj na osnovi podataka prikupljenih
istraživanjem Eurobarometra iz 2013. godine. U uvodnom dijelu rada izloženi su
različiti teorijski pristupi kulturnoj potrošnji s ciljem preciznijeg objašnjavanja odrednica
kulturne potrošnje uzimajući u obzir složenost tranzicijskih i posttranzicijskih specifičnosti
hrvatskoga društva. Metodološko-empirijski dio rada podijeljen je u tri koraka.
Prvo se faktorskom analizom kulturna potrošnja ispitanika (N = 787) grupirala u dva
temeljna skupa, javnu i privatnu kulturnu potrošnju, a na temelju čega su se kreirali
njihovi agregatni indeksi. Drugi je korak uključivao hijerarhijsku regresijsku analizu
kako bi se ustanovila prediktivnost socioekonomskih korelata u objašnjavanju razlika
u tipovima kulturne potrošnje. Treći je korak uključivao usporedbu indeksa kulturne
potrošnje među regijama u Hrvatskoj, uzimajući pritom u obzir indekse njihove razvijenosti.
Rezultati provedenih analiza upućuju na statistički značajnu povezanost između
indeksa kulturne potrošnje s više indikatora socioekonomskog statusa te s obrazovnim
postignućem, spolom i rezidencijalnim statusom. Značajne razlike utvrđene su i između
hrvatskih regija, pri čemu su Zagreb i okolica te Rijeka i Gorski kotar jedine regije s
iznadprosječnim vrijednostima na indeksima kulturne potrošnje, te se može zaključiti
da je kulturna potrošnja snažno vezana uz ukupnu razvijenost nekog prostora.

Ključne riječi

kulturna potrošnja; društvene nejednakosti; regionalne razlike; Eurobarometar; Hrvatska; socioekonomski status

Hrčak ID:

184306

URI

https://hrcak.srce.hr/184306

Datum izdavanja:

10.7.2017.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.352 *