hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31299/hrri.53.1.6

Promiču li hrvatske čitanke socijalni model invaliditeta?

Andrea Gašpar   ORCID icon orcid.org/0000-0003-4180-9685 ; Osnovna škola
Jasna Ostojić Baus   ORCID icon orcid.org/0000-0002-5471-4370 ; Gradsko društvo Crveni križ grada Zagreba
Mirjana Jakovčev ; Osnovna škola

Puni tekst: hrvatski, pdf (426 KB) str. 76-85 preuzimanja: 210* citiraj
APA 6th Edition
Gašpar, A., Ostojić Baus, J. i Jakovčev, M. (2017). Promiču li hrvatske čitanke socijalni model invaliditeta?. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 53 (1), 76-85. https://doi.org/10.31299/hrri.53.1.6
MLA 8th Edition
Gašpar, Andrea, et al. "Promiču li hrvatske čitanke socijalni model invaliditeta?." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 53, br. 1, 2017, str. 76-85. https://doi.org/10.31299/hrri.53.1.6. Citirano 07.12.2019.
Chicago 17th Edition
Gašpar, Andrea, Jasna Ostojić Baus i Mirjana Jakovčev. "Promiču li hrvatske čitanke socijalni model invaliditeta?." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 53, br. 1 (2017): 76-85. https://doi.org/10.31299/hrri.53.1.6
Harvard
Gašpar, A., Ostojić Baus, J., i Jakovčev, M. (2017). 'Promiču li hrvatske čitanke socijalni model invaliditeta?', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 53(1), str. 76-85. https://doi.org/10.31299/hrri.53.1.6
Vancouver
Gašpar A, Ostojić Baus J, Jakovčev M. Promiču li hrvatske čitanke socijalni model invaliditeta?. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2017 [pristupljeno 07.12.2019.];53(1):76-85. https://doi.org/10.31299/hrri.53.1.6
IEEE
A. Gašpar, J. Ostojić Baus i M. Jakovčev, "Promiču li hrvatske čitanke socijalni model invaliditeta?", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.53, br. 1, str. 76-85, 2017. [Online]. https://doi.org/10.31299/hrri.53.1.6

Sažetak
U formiranju ranih stavova prema osobama s invaliditetom veliki utjecaj ima škola, školski programi, kao i udžbenici. Republika Hrvatska trenutno prolazi kroz proces transformacije koncepta invaliditeta od medicinskog prema socijalnom modelu. Navedeni koncept nije na svim razinama jednak, stoga je cilj ovog istraživanja bio utvrditi jesu li, i u kojoj mjeri, osobe s invaliditetom u hrvatskim čitankama prikazane kroz suvremeni, socijalni model. U skladu s ciljem istraživanja formirana su sljedeća pitanja: Kolika je zastupljenost tekstova u kojima se spominju osobe s invaliditetom u hrvatskim čitankama? Koja je vrsta invaliditeta najzastupljenija u tekstovima hrvatskih čitanki? Odgovara li zastupljenost pojedinih vrsti invaliditeta u čitankama stvarnom udjelu osoba s invaliditetom u Hrvatskoj? Jesu li osobe s invaliditetom u tekstovima prikazane u okviru medicinskog ili socijalnog modela? Odgovori na pitanja dobiveni su analizom sadržaja uzorka od šesnaest čitanki hrvatskog jezika za razrednu i predmetnu nastavu za školsku godinu 2016./2017., od ukupno četiri različita nakladnika izabranih metodom slučajnog odabira. Rezultati ukazuju na značajnu podzastupljenost tekstova u kojima su prisutne osobe s invaliditetom u hrvatskim čitankama. U cjelokupnom uzorku od šesnaest čitanki i 1320 analiziranih tekstova prisutno je ukupno 25 tekstova u kojima je radnja vezana uz 34 osobe s invaliditetom. U tekstovima su najzastupljenije osobe s tjelesnim invaliditetom (29,41%) i oštećenjima vida (26,47%), a ova zastupljenost djelomično odgovara stvarnim udjelima invaliditeta u populaciji. Također, osobe s invaliditetom prikazane su pretežno u okviru socijalnog modela (55,88%), najčešće kroz pozitivnu diskriminaciju (44,12%). Ovaj rad može poslužiti kao dobra polazna točka za buduća istraživanja ove tematike kako bi se pratio proces transformacije modela invaliditeta.

Ključne riječi
socijalni model invaliditeta; invaliditet; čitanke; analiza sadržaja

Hrčak ID: 184633

URI
https://hrcak.srce.hr/184633

[engleski]

Posjeta: 434 *