hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31820/pt.26.2.9

Inteligencija, crte ličnosti i profesionalni interesi kao prediktori školskog postignuća

Nada Krapić ; Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, Hrvatska
Patricija Kuljanić ; Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, PDF (569 KB) str. 431-450 preuzimanja: 836* citiraj
APA 6th Edition
Krapić, N. i Kuljanić, P. (2017). Inteligencija, crte ličnosti i profesionalni interesi kao prediktori školskog postignuća. Psihologijske teme, 26 (2), 431-450. https://doi.org/10.31820/pt.26.2.9
MLA 8th Edition
Krapić, Nada i Patricija Kuljanić. "Inteligencija, crte ličnosti i profesionalni interesi kao prediktori školskog postignuća." Psihologijske teme, vol. 26, br. 2, 2017, str. 431-450. https://doi.org/10.31820/pt.26.2.9. Citirano 17.09.2021.
Chicago 17th Edition
Krapić, Nada i Patricija Kuljanić. "Inteligencija, crte ličnosti i profesionalni interesi kao prediktori školskog postignuća." Psihologijske teme 26, br. 2 (2017): 431-450. https://doi.org/10.31820/pt.26.2.9
Harvard
Krapić, N., i Kuljanić, P. (2017). 'Inteligencija, crte ličnosti i profesionalni interesi kao prediktori školskog postignuća', Psihologijske teme, 26(2), str. 431-450. https://doi.org/10.31820/pt.26.2.9
Vancouver
Krapić N, Kuljanić P. Inteligencija, crte ličnosti i profesionalni interesi kao prediktori školskog postignuća. Psihologijske teme [Internet]. 2017 [pristupljeno 17.09.2021.];26(2):431-450. https://doi.org/10.31820/pt.26.2.9
IEEE
N. Krapić i P. Kuljanić, "Inteligencija, crte ličnosti i profesionalni interesi kao prediktori školskog postignuća", Psihologijske teme, vol.26, br. 2, str. 431-450, 2017. [Online]. https://doi.org/10.31820/pt.26.2.9

Sažetak
Cilj je provedenog istraživanja bio ispitati u kojoj mjeri inteligencija, crte ličnosti i profesionalni interesi pridonose objašnjenju varijance općega školskog postignuća učenika višeg razreda osnovne škole te postignuća u specifičnim skupinama predmeta (jezično-komunikacijskoj, prirodoslovnoj, društveno-humanističkoj, tehničkoj i umjetničkoj skupini). Pored toga, ispitana je i inkrementalna valjanost crta ličnosti i profesionalnih interesa povrh efekata sposobnosti. U istraživanju je sudjelovalo 263 učenika školskog uzrasta, polaznika osmih razreda jedne riječke osnovne škole, od kojih je 128 ženskog, a 135 muškog spola. Kako bi se ispitala prediktivna snaga inteligencije, crta ličnosti i profesionalnih interesa za predviđanje općega školskog postignuća učenika i postignuća u specifičnim skupinama predmeta kao kriterijskim varijablama, proveden je niz hijerarhijskih regresijskih analiza u kojima je inteligencija uključena u prvom, crte ličnosti u drugom, a profesionalni interesi u trećem koraku. Dobiveni rezultati pokazuju da su verbalne i numeričke sposobnosti, istraživački interesi i savjesnost najvažniji prediktori općega školskog postignuća kao i postignuća u većini specifičnih skupina predmeta pri čemu se količina objašnjene varijance kreće između 9% i 35%. Pored toga, pokazalo se da crte ličnosti povrh inteligencije, a profesionalni interesi povrh inteligencije i crta značajno dodatno objašnjavaju varijancu svih kriterijskih varijabli osim uspješnosti u tehničkoj skupini predmeta. Pri tome dimenzije ličnosti i interesi objašnjavaju zajedno u prosjeku još oko 11% varijance kriterija (ličnost 5%; profesionalni interesi 6%). Dobiveni rezultati upućuju na važnost ispitivanih varijabli u razumijevanju i predviđanju osnovnoškolskog postignuća.

Ključne riječi
inteligencija; crte ličnosti; profesionalni interesi; školsko postignuće

Hrčak ID: 184786

URI
https://hrcak.srce.hr/184786

[engleski] [španjolski]

Posjeta: 1.857 *