hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad
https://doi.org/10.21464/fi37210

Benjamin i avangarda

Ivan Jarnjak   ORCID icon orcid.org/0000-0001-8428-6170 ; Okrugljačka 21, HR–10090 Zagreb

Puni tekst: hrvatski, pdf (332 KB) str. 335-348 preuzimanja: 164* citiraj
APA 6th Edition
Jarnjak, I. (2017). Benjamin i avangarda. Filozofska istraživanja, 37 (2), 335-348. https://doi.org/10.21464/fi37210
MLA 8th Edition
Jarnjak, Ivan. "Benjamin i avangarda." Filozofska istraživanja, vol. 37, br. 2, 2017, str. 335-348. https://doi.org/10.21464/fi37210. Citirano 30.03.2020.
Chicago 17th Edition
Jarnjak, Ivan. "Benjamin i avangarda." Filozofska istraživanja 37, br. 2 (2017): 335-348. https://doi.org/10.21464/fi37210
Harvard
Jarnjak, I. (2017). 'Benjamin i avangarda', Filozofska istraživanja, 37(2), str. 335-348. https://doi.org/10.21464/fi37210
Vancouver
Jarnjak I. Benjamin i avangarda. Filozofska istraživanja [Internet]. 2017 [pristupljeno 30.03.2020.];37(2):335-348. https://doi.org/10.21464/fi37210
IEEE
I. Jarnjak, "Benjamin i avangarda", Filozofska istraživanja, vol.37, br. 2, str. 335-348, 2017. [Online]. https://doi.org/10.21464/fi37210
Puni tekst: engleski, pdf (332 KB) str. 335-348 preuzimanja: 250* citiraj
APA 6th Edition
Jarnjak, I. (2017). Benjamin and the Avant-garde. Filozofska istraživanja, 37 (2), 335-348. https://doi.org/10.21464/fi37210
MLA 8th Edition
Jarnjak, Ivan. "Benjamin and the Avant-garde." Filozofska istraživanja, vol. 37, br. 2, 2017, str. 335-348. https://doi.org/10.21464/fi37210. Citirano 30.03.2020.
Chicago 17th Edition
Jarnjak, Ivan. "Benjamin and the Avant-garde." Filozofska istraživanja 37, br. 2 (2017): 335-348. https://doi.org/10.21464/fi37210
Harvard
Jarnjak, I. (2017). 'Benjamin and the Avant-garde', Filozofska istraživanja, 37(2), str. 335-348. https://doi.org/10.21464/fi37210
Vancouver
Jarnjak I. Benjamin and the Avant-garde. Filozofska istraživanja [Internet]. 2017 [pristupljeno 30.03.2020.];37(2):335-348. https://doi.org/10.21464/fi37210
IEEE
I. Jarnjak, "Benjamin and the Avant-garde", Filozofska istraživanja, vol.37, br. 2, str. 335-348, 2017. [Online]. https://doi.org/10.21464/fi37210

Sažetak
U pokretu avangarde Walter Benjamin uvidio je tendencije za prevladavanje jaza između društva i kulture te umjetnosti i života. Njegov esej »Umjetničko djelo u razdoblju tehničke reprodukcije«, zamišljen kao okvir za teoriju moderne u svjetlu avangarde, upravo je paradigmatski za razumijevanje avangardne umjetnosti i suvremene kulture te predstavlja svojevrsnu intervenciju, benjaminovsku politiku moderniteta (B. Kiefer). Sveobuhvatna teorija avangarde ne postoji. Ukratko ću se osvrnuti na poznatija tumačenja Petera Bürgera i Aleksandra Flakera, dok su za rad u kontekstu novih istraživanja avangarde ključno poslužili radovi Dietricha Scheunemanna, glavnog urednika niza izdanja nazvanih Avant-Garde Critical Studies. U centralnom dijelu izlaganja prikazati će se odnos Benjamina i nadrealizma, koje je Adorno opisao na sljedeći način: »Benjaminova namjera je bila da potpuno odustane od očitog izlaganja i dopusti da se značenje pojavi jedino šokantnom montažom materijala. Filozofija ne samo da mora uhvatiti korak s nadrealizmom, nego i sama postati nadrealistička.« Konačno, zadnji dio rada bavit će se idejom profane iluminacije. U eseju »Nadrealizam – Posljednji trenutni snimak europske inteligencije« iz 1929. godine, jednom od bitnih prikaza teoretskih, filozofijskih i političkih dometa i obilježja pokreta avangarde,Benjamin profanu iluminaciju predstavlja kao temelj i srž nadrealističkog marksizma.

Ključne riječi
Walter Benjamin; moderna; avangarda; kritika; nadrealizam; profana iluminacija

Hrčak ID: 188032

URI
https://hrcak.srce.hr/188032

[engleski]

Posjeta: 788 *