Pregledni rad

Mikrosatelitni biljezi kod graha (Phaseolus vulgaris L.)

Monika VIDAK ; University of Zagreb, Faculty of Agriculture, Department of Seed Science and Technology, Svetošimunska cesta 25, 10 000 Zagreb, Croatia Zagreb, Croatia
Klaudija CAROVIĆ-STANKO orcid id orcid.org/0000-0002-8777-9875 ; University of Zagreb, Faculty of Agriculture, Department of Seed Science and Technology, Svetošimunska cesta 25, 10 000 Zagreb, Croatia Zagreb, CroatiaCentre of Excellence for Biodiversity and Molecular Plant Breeding, Svetošimunska 25, 10 000 Zagreb,
Ana BAREŠIĆ ; University of Zagreb, Faculty of Agriculture, Department of Seed Science and Technology, Svetošimunska cesta 25, 10 000 Zagreb, Croatia Zagreb, Croatia
Martina GRDIŠA ; University of Zagreb, Faculty of Agriculture, Department of Seed Science and Technology, Svetošimunska cesta 25, 10 000 Zagreb, Croatia Zagreb, CroatiaCentre of Excellence for Biodiversity and Molecular Plant Breeding, Svetošimunska 25, 10 000 Zagreb,
Zlatko ŠATOVIĆ ; University of Zagreb, Faculty of Agriculture, Department of Seed Science and Technology, Svetošimunska cesta 25, 10 000 Zagreb, Croatia Zagreb, CroatiaCentre of Excellence for Biodiversity and Molecular Plant Breeding, Svetošimunska 25, 10 000 Zagreb,
Zlatko LIBER ; Centre of Excellence for Biodiversity and Molecular Plant Breeding, Svetošimunska 25, 10 000 Zagreb, CroatiaUniversity of Zagreb, Faculty of Science, Department of Botany, Marulićev Trg 20/II, 10 000 Zagreb, Croatia

Grah je jedna od najviše uzgajanih i najviše korištenih zrnatih mahunarki u svijetu koja ima visoku razinu genetske raznolikosti. U ovom radu je prikazan detaljan pregled razvoja i kartiranja mikrosatelitnih biljega (SSR, ponavljajuće jednostavne sekvence) kod graha. U posljednjih 25 godina, grah je bio predmetom brojnih genetskih istraživanja u kojima je provedena identifikacija i upotreba SSR-ova što je dovelo do razvoja genetskih karata. Prve genetske karte graha su razvijene u 1990-ima i bile su bazirane na različitim molekularnim biljezima, a uključivale su gene koji su povezani uz udomaćenje i važna agronomska svojstva. Kasnije su SSR-ovi omogućili genetsko kartiranje križanaca koji su često od interesa u oplemenjivanju bilja. Većina genetskih karata povezana je s osnovnom genetskom kartom uspostavljenom na rekombinantnoj inbred liniji BAT93 x Jalo EEP558, koja uključuje različite biljege kao što su RFLP (polimorfizam dužine restrikcijskih ulomaka), RAPD (nasumično umnožena polimorfna DNA), AFLP (polimorfizam dužine umnoženih ulomaka) te SSR-ove. Više od 2 000 SSR biljega je dostupno za grah i oni su važan alat za procjenu genetske raznolikosti tradicijskih kultivara graha. SSR-ovi su također korisni za procjenu unutarvrsne raznolikosti unutar roda Phaseolus.

grah; genetska raznolikost; genetske karte; mikrosatelitni biljezi