Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA

Igor Tretinjak


Puni tekst: engleski pdf 195 Kb

str. 237-260

preuzimanja: 174

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 195 Kb

str. 237-260

preuzimanja: 852

citiraj


Sažetak

Rad analizira početak umjetničkog lutkarstva u Hrvatskoj, preko glavnog junaka prve predstave neodvojivo vezanog uz popularno lutkarsko kazalište. Riječ je o Petrici Kerempuhu kojega je 1920. godine Teatar marioneta lutkarski oživio u predstavi Petrica Kerempuh i spametni osel, po tekstu Dragutina Domjanića. Nakon upoznavanja s pokretačima i idejom Teatra marioneta te sa samim tekstom, rad se usmjerava prema naslovnom liku, stavljajući ga u odnos s dugom tradicijom popularnih lutkarskih junaka od Pulcinelle do Petričinog najbližeg rođaka Kasperla. Uz to što pronalazi zajedničke karakteristike i spone poput duhovite pučke mudrosti i snalažljivosti te kritičke i satiričke oštrice, rad uočava i točke razdvajanja: čvrsto oblikovanu strukturu teksta, netipičan razvoj Petrice, njegovu vizualnu dopadljivost, svijest o jezičnoj pripadnosti, ublaženu agresiju, motivirane sukobe i razvoj likova. Tim razlikama rad ukazuje na pomak od popularnog prema umjetničkom lutkarstvu. Spoj popularnih i umjetničkih elemenata pokazao se dobitnim te je predstava Petrica Kerempuh i spametni osel doživjela uspjeh kod publike i kritike, postavivši se čvrstim temeljem umjetničkog lutkarstva u Hrvatskoj.
Teatar marioneta, kako rad kasnije pokazuje, ubrzo je napustio svoj idejni koncept, podrezavši samome sebi umjetnička krila, a slična sudbina zadesila je Petricu Kerempuha koji je u kasnijem retrogradnom razvoju minoriziran kao lik.

Ključne riječi

lutkarstvo; Petrica Kerempuh; Teatar marioneta; Velimir Deželić mlađi; Ljubo Babić; Dragutin Domjanić; Kasperl

Hrčak ID:

192183

URI

https://hrcak.srce.hr/192183

Datum izdavanja:

8.5.2017.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.704 *