hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA

Igor Tretinjak

Puni tekst: hrvatski, pdf (195 KB) str. 237-260 preuzimanja: 169* citiraj
APA 6th Edition
Tretinjak, I. (2017). PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA. Dani Hvarskoga kazališta, 43 (1), 237-260. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/192183
MLA 8th Edition
Tretinjak, Igor. "PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA." Dani Hvarskoga kazališta, vol. 43, br. 1, 2017, str. 237-260. https://hrcak.srce.hr/192183. Citirano 06.12.2019.
Chicago 17th Edition
Tretinjak, Igor. "PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA." Dani Hvarskoga kazališta 43, br. 1 (2017): 237-260. https://hrcak.srce.hr/192183
Harvard
Tretinjak, I. (2017). 'PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA', Dani Hvarskoga kazališta, 43(1), str. 237-260. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/192183 (Datum pristupa: 06.12.2019.)
Vancouver
Tretinjak I. PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA. Dani Hvarskoga kazališta [Internet]. 2017 [pristupljeno 06.12.2019.];43(1):237-260. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/192183
IEEE
I. Tretinjak, "PETRICA KEREMPUH – JUNAK POPULARNOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA KAO PIONIR UMJETNIČKOG LUTKARSKOG KAZALIŠTA", Dani Hvarskoga kazališta, vol.43, br. 1, str. 237-260, 2017. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/192183. [Citirano: 06.12.2019.]
Puni tekst: engleski, pdf (195 KB) str. 237-260 preuzimanja: 22* citiraj
APA 6th Edition
Tretinjak, I. (2017). PETRICA KEREMPUH − HERO OF POPULAR PUPPET THEATER AS THE PIONEER OF ARTISTIC PUPPET THEATER. Dani Hvarskoga kazališta, 43 (1), 237-260. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/192183
MLA 8th Edition
Tretinjak, Igor. "PETRICA KEREMPUH − HERO OF POPULAR PUPPET THEATER AS THE PIONEER OF ARTISTIC PUPPET THEATER." Dani Hvarskoga kazališta, vol. 43, br. 1, 2017, str. 237-260. https://hrcak.srce.hr/192183. Citirano 06.12.2019.
Chicago 17th Edition
Tretinjak, Igor. "PETRICA KEREMPUH − HERO OF POPULAR PUPPET THEATER AS THE PIONEER OF ARTISTIC PUPPET THEATER." Dani Hvarskoga kazališta 43, br. 1 (2017): 237-260. https://hrcak.srce.hr/192183
Harvard
Tretinjak, I. (2017). 'PETRICA KEREMPUH − HERO OF POPULAR PUPPET THEATER AS THE PIONEER OF ARTISTIC PUPPET THEATER', Dani Hvarskoga kazališta, 43(1), str. 237-260. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/192183 (Datum pristupa: 06.12.2019.)
Vancouver
Tretinjak I. PETRICA KEREMPUH − HERO OF POPULAR PUPPET THEATER AS THE PIONEER OF ARTISTIC PUPPET THEATER. Dani Hvarskoga kazališta [Internet]. 2017 [pristupljeno 06.12.2019.];43(1):237-260. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/192183
IEEE
I. Tretinjak, "PETRICA KEREMPUH − HERO OF POPULAR PUPPET THEATER AS THE PIONEER OF ARTISTIC PUPPET THEATER", Dani Hvarskoga kazališta, vol.43, br. 1, str. 237-260, 2017. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/192183. [Citirano: 06.12.2019.]

Sažetak
Rad analizira početak umjetničkog lutkarstva u Hrvatskoj, preko glavnog junaka prve predstave neodvojivo vezanog uz popularno lutkarsko kazalište. Riječ je o Petrici Kerempuhu kojega je 1920. godine Teatar marioneta lutkarski oživio u predstavi Petrica Kerempuh i spametni osel, po tekstu Dragutina Domjanića. Nakon upoznavanja s pokretačima i idejom Teatra marioneta te sa samim tekstom, rad se usmjerava prema naslovnom liku, stavljajući ga u odnos s dugom tradicijom popularnih lutkarskih junaka od Pulcinelle do Petričinog najbližeg rođaka Kasperla. Uz to što pronalazi zajedničke karakteristike i spone poput duhovite pučke mudrosti i snalažljivosti te kritičke i satiričke oštrice, rad uočava i točke razdvajanja: čvrsto oblikovanu strukturu teksta, netipičan razvoj Petrice, njegovu vizualnu dopadljivost, svijest o jezičnoj pripadnosti, ublaženu agresiju, motivirane sukobe i razvoj likova. Tim razlikama rad ukazuje na pomak od popularnog prema umjetničkom lutkarstvu. Spoj popularnih i umjetničkih elemenata pokazao se dobitnim te je predstava Petrica Kerempuh i spametni osel doživjela uspjeh kod publike i kritike, postavivši se čvrstim temeljem umjetničkog lutkarstva u Hrvatskoj.
Teatar marioneta, kako rad kasnije pokazuje, ubrzo je napustio svoj idejni koncept, podrezavši samome sebi umjetnička krila, a slična sudbina zadesila je Petricu Kerempuha koji je u kasnijem retrogradnom razvoju minoriziran kao lik.

Ključne riječi
lutkarstvo; Petrica Kerempuh; Teatar marioneta; Velimir Deželić mlađi; Ljubo Babić; Dragutin Domjanić; Kasperl

Hrčak ID: 192183

URI
https://hrcak.srce.hr/192183

[engleski]

Posjeta: 238 *