Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Razlike u prilagođavanju između uslužnih i proizvodnih poduzeća

Melita Rant ; Ekonomska fakulteta Univerze v Ljubljani, Ljubljana, Slovenija


Puni tekst: engleski pdf 483 Kb

str. 245-268

preuzimanja: 2.287

citiraj


Sažetak

Članak proučava razlike u prilagođavanju na okolinu usporedbom uslužnih, miješanih i proizvodnih poduzeća. Prilagodbe se očituju u (ovise o) značajkama okoline i u tehnologiji. Pomoću njih poduzeća pokušavaju savladavati nepredvidivosti okoline, koje se očituju u subjektivno percipiranim povećanjima manjih, različitih razina, odloženih, umetnutih i nelinearnih promjena. Poduzeća namjeravaju ovladavati opaženim nepredvidivostima u okolini primjenom olakšavanja prilagodbama, koje bilo da smanjuju nepredvidivosti okoliša, bilo da omogućuju učinkovito reagiranje na razvoj neočekivanih vanjskih promjena. Prvi tip prilagodbi objašnjavaju dvije teorije: teorija ovisnosti o izvorima i ekonomika transakcijskih troškova, dok drugi tip objašnjava teorija kontingencije (teorija ispunjenja pretpostavki). Teorija strateškog izbora objedinjuje obje vrste prilagođavanja. Na temelju tih četiriju teoretskih aspekata napravljen je model za istraživanje organizacijskih prilagođavanja na promjene u okolini. Žarište istraživanja su različitosti u prilagodbama usporedbom uslužnih, miješanih i proizvodnih poduzeća. Proučavaju se organizacijske prilagodbe kako s unutrašnje, tako i s vanjske perspektive. Istraživanje je zasnovano na uzorku 236 srednjih i većih poduzeća u razdoblju 2000–2005 u Sloveniji. Rezultati su potvrdili da se poduzeća s različitim tehnologijama različito prilagođavaju. Miješana poduzeća prilagođavaju se većinom putem vanjskih odnosa, proizvodna poduzeća se u najvećoj mjeri prilagođavaju interno, dok uslužne djelatnosti koriste obje vrste prilagođavanja ravnomjerno. Prilagođavanja miješanih društava najbolje se mogu objasniti pomoću teorije ovisnosti o izvorima, prilagodbe proizvodnih poduzeća teorijom kontingencije, dok se prilagodbe poduzeća koje se bave uslužnim djelatnostima najlakše objašnjavaju teorijom strateškog izbora.

Ključne riječi

Okolina; tehnologija; organizacija; mreže; promjena

Hrčak ID:

18228

URI

https://hrcak.srce.hr/18228

Datum izdavanja:

21.12.2007.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.799 *