Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Razlike u socijalnom i akademskom funkcioniranju između djece s oštećenjem vida u posebnom, integracijskom i inkluzivnom odgojno-obrazovnom okruženju u Poljskoj

Beata Papuda-Dolińska ; Faculty of Pedagogy and Psychology, Maria Curie-Skłodowska University in Lublin, Poland


Puni tekst: engleski pdf 359 Kb

str. 113-126

preuzimanja: 1.922

citiraj


Sažetak

Cilj ovog istraživanja bio je ispitati razlike u socijalnom funkcioniranju (status u skupini vršnjaka, djetetovo zadovoljstvo interakcijama s vršnjacima) te u obrazovnom funkcioniranju (teškoće nastavnika pri poučavanju, djetetovo zadovoljstvo akademskim postignućima) učenika s oštećenjem vida i njihovih nastavnika, u trima vrstama obrazovnih okruženja: posebnom, integracijskom i inkluzivnom. U istraživanju je sudjelovalo 90 učenika s oštećenjem vida i 59-ero njihovih učitelja. Podaci su prikupljeni korištenjem FDI upitnika (Haeberlin, Blees, Moster i Klaghofer, 1989) od 45 pitanja, adaptiranog za poljski jezik (Szumski, 2010), primjenom klasične tehnike sociometrijske procjene te upitnika za nastavnike s pitanjima vezanim uz teškoće s kojima se susreću u poučavanju djece oštećena vida. Podaci su obrađeni na razini deskriptivne statistike te korištenjem jednosmjerne analize varijance u programu SPSS. Rezultati pokazuju da među trima skupinama djece nema razlika u zadovoljstvu školom. Međutim, sociometrijski položaj učenika s oštećenjem vida u integracijskim i inkluzivnim uvjetima odgoja i obrazovanja upućuje na mali broj popularnih učenika. Učitelji izvještavaju o teškoćama pri poučavanju učenika s oštećenjem vida, koje su kategorizirane u dvije skupine: one koje su posljedica djetetovih teškoća i one koje su posljedica neprimjerenog funkcioniranja škole. Utvrđivanje i usporedba uvjeta i okolnosti odgoja i obrazovanja učenika s oštećenjem vida čini se posebno važnim sada kada obrazovni sustav prolazi kroz razdoblje transformacije. Ovi rezultati mogu doprinjeti kreiranju i poboljšanju programa inkluzije učenika s oštećenjem vida u redovne škole.

Ključne riječi

inkluzivna edukacija; specijalna edukacija; oštećenje vida

Hrčak ID:

193747

URI

https://hrcak.srce.hr/193747

Datum izdavanja:

16.2.2018.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.777 *