Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

Mogućnosti primjene ukapljenog prirodnog plina u pomorskom i kopnenom prometu Republike Hrvatske

Andreja Ana Lopac ; LNG Hrvatska d.o.o.


Puni tekst: hrvatski pdf 4.993 Kb

str. 62-71

preuzimanja: 739

citiraj

Preuzmi JATS datoteku


Sažetak

Europska unija podupire zajednički razvoj i integraciju infrastrukture svih zemalja članica na područjima energetike, transporta i širokopojasne infrastrukture. S obzirom na ograničene izvore vlastitih energenata, jedan od glavnih ciljeva Europske unije na području energetike je što veća diversifikacija energenata kao i dobavnih pravaca, uz upotrebu novih konkurentnijih i ekološki prihvatljivijih energenata, poput ukapljenog prirodnog plina. Dostupnosti izgrađene infrastrukture daje snažnu potporu upotrebi ukapljenog prirodnog plina u prometu, a koja prednjači u skandinavskim zemljama te Španjolskoj, Francuskoj i Njemačkoj. Uzimajući u obzir atraktivan geostrateški i geopolitički položaj Republike Hrvatske kao i njeno članstvo u Europskoj uniji, implementacija i poticanje korištenja UPP-a kao pogonskog goriva u pomorskom i kopnenom prometu osigurali bi Hrvatskoj međunarodnu prepoznatljivost zemlje koja usvaja nove tehnologije, uvodi nove trendove te stečeno znanje spremno prenosi na druge zemlje. Implementacija ukapljenog prirodnog plina u pomorski i kopneni promet snažno će utjecati na energetski i gospodarski razvoj Republike Hrvatske, a dugoročno može donijeti brojne dobrobiti hrvatskom prometnom, pomorskom i brodograđevnom sektoru te u konačnici ukupnom gospodarstvu i prosperitetu zemlje.
U radu će se prikazati mogućnost primjene ukapljenog prirodnog plina kao pogonskog goriva u pomorskom i kopnenom prometu Republike Hrvatske.

Ključne riječi

ukapljeni prirodni plin - UPP kao gorivo; UPP infrastruktura; UPP terminal Omišalj; otok Krk; Strategija implementacije alternativnih goriva; Prometna strategija; EU sredstva

Hrčak ID:

193842

URI

https://hrcak.srce.hr/193842

Datum izdavanja:

18.12.2017.

Posjeta: 1.341 *




Uvod

Promet je kao gospodarska aktivnost temelj svakog razvijenog gospodarstva. Razni vidovi prometa doprinose ukupnom napretku pojedine zemlje, regije te u konačnici i svjetskom gospodarstvu. Primjena UPP-a u prometu, kao fosilnog goriva s najmanjim otiskom onečišćenja, ima veliki potencijal. Emisije ugljičnog dioksida (CO2), uslijed izgaranja prirodnog plina po jedinici energije, najmanje su u usporedbi s ostalim fosilnim gorivima. Za ekvivalentne količine dobivene energije, prirodni plin proizvodi oko 30% manje CO2 od nafte, dušičnih oksida (NOx) za 90%, čestica i čađi za 99% a sumpornih spojeva 100%. Stoga UPP kao pogonsko gorivo uzrokuje osjetno manju štetu za biosferu i komplementarno je zahtjevima koje Europska unija postepeno uvodi. Na razini Europske unije najvažniji dokument u kontekstu razvoja UPP infrastrukture za brodove i teška teretna vozila pogonjena UPP-om je Direktiva 2014/94/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 22. listopada 2014. o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva. Direktiva je postavila obvezu razvoja mreža postaja za punjenje plovila i teških teretnih vozila najkasnije do 2025. godine u pomorskim lukama i sjecištima TEN-T mreže, a do 2030. godine u lukama na unutarnjim plovnim putovima. Države članice trebaju osigurati odgovarajući sustav distribucije između centralnih distribucijskih stanica i stanica za punjenje UPP-om vozila i plovila. Na TEN-T mreži (1) pretpostavlja se raspoloživost javnih UPP stanica na svakih 400 kilometara. Premda se primjena UPP-a u prometu na razini Europske unije razmatrala prvenstveno u kontekstu pogodnosti za okoliš, realizacija implementacije UPP-a kao goriva postigla je i šire društvene ciljeve poput poboljšanja sigurnosti opskrbe energijom, podrške gospodarskom rastu i jačanje industrije. Također, s povoljnijom cijenom (odnos volumen/potrošnja/ cijena), nakon prvotnih ulaganja najvećim dijelom sufinanciranih od strane CEF-a (2), primjena UPP-a donijela je korisnicima i značajne uštede te je postala jedina alternativa dizelskom gorivu za uporabu u teškim teretnim vozilima te plovilima.

naftaiplin-37-62-g1.png naftaiplin-37-62-g2.png naftaiplin-37-62-g3.png naftaiplin-37-62-g4.png

References

1 

TEN-T - multimodalna transeuropska prometna mreža.

2 

CEF - Connecting European Facilities Instrument EU za financiranje projekata povezivanja Europe.

3 

Zakon o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva; 2016. Narodne novine 120

4 

Nacionalni okvir politike za uspostavu infrastrukture i razvoj tržišta alternativnih goriva u prometu; 2017. Narodne novine 34

5 

Stručne podloge za definiranje Nacrta nacionalnog okvira politike (NOP) za implementaciju direktive europskog parlamenta i vijeća o uspostavi infrastrukture za alternativna goriva; 2015. Energetski institut Hrvoje Požar http://www.mppi.hr/UserDocsImages/Prilog%201%20%20NOP%20ver30-05-2015%2014-7_15.pdf

6 

Studija mogućnosti uporabe LNG-a iz LNG terminala Krk kao pogonskog goriva za pomorski i cestovni promet; 2015. Ekonerg i Energetski institut Hrvoje Požar

7 

Analysis of the regional bunkering market with recomendation; 2017. Energetski institut Hrvoje Požar


This display is generated from NISO JATS XML with jats-html.xsl. The XSLT engine is libxslt.