Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

DOBNE I SPOLNE RAZLIKE U NEKIM VIDOVIMA METAKOGNICIJE I RAZUMIJEVANJA PRI ČITANJU

Svjetlana KOLIĆ-VEHOVEC
Igor BAJŠANSKI


Puni tekst: hrvatski pdf 3.085 Kb

str. 1005-1027

preuzimanja: 1.276

citiraj


Sažetak

Cilj je ovoga rada bio ispitati dobne i spolne razlike u
nadgledanju razumijevanja, percipiranoj upotrebi strategija
čitanja i razumijevanju pročitanog te u njihovoj međusobnoj
povezanosti. Istraživanje je provedeno na učenicima petoga i
osmoga razreda osnovne škole te na učenicima trećega
razreda srednje škole. Uz ispitivanje razumijevanja pri
čitanju, primijenjene su dvije mjere nadgledanja
razumijevanja tijekom čitanja te Upitnik strategijskoga čitanja
kao mjera samoprocjene upotrebe strategija tijekom čitanja.
I razumijevanje pročitanoga i nadgledanje razumijevanja
pokazuju sustavan porast s dobi. Kod zadatka razumijevanja
teksta učenice postižu bolje rezultate od učenika u sve tri
dobne skupine, dok kod zadataka nadgledanja učenice
postižu bolje rezultate od učenika u petom i osmom razredu,
a u trećem razredu srednje škole nema razlike. Percipirana
upotreba strategija čitanja pokazuje pad između petoga i
osmoga razreda osnovne škole, što se pripisuje
neadekvatnoj sposobnosti samoprocjene i primjene strategija
čitanja učenika petih razreda. Kod učenika petih i osmih
razreda obje mjere nadgledanja razumijevanja bile su
značajni prediktori razumijevanja, dok je kod učenika trećih
razreda srednje škole značajan prediktor i samoprocjena
upotrebe strategija čitanja.

Ključne riječi

metakognicija; nadgledanje razumijevanja; strategije čitanja; razumijevanje pri čitanju

Hrčak ID:

18350

URI

https://hrcak.srce.hr/18350

Datum izdavanja:

31.12.2006.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 3.191 *