Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Novine kao medij knjižarskog oglašavanja : „Danica“, prvi hrvatski književni i kulturni list

Jelena Lakuš orcid id orcid.org/0000-0002-1161-5444 ; Odsjek za informacijske znanosti, Filozofski fakultet Sveučilište u Osijeku
Iva Magušić-Dumančić ; Odsjek za informacijske znanosti, Filozofski fakultet Sveučilište u Osijeku


Puni tekst: hrvatski pdf 1.075 Kb

str. 45-72

preuzimanja: 240

citiraj


Sažetak

Cilj. U radu se na primjeru „Danice“, vodećeg hrvatskog književnog lista prepo- rodnog razdoblja, problematizira knjižarsko oglašavanje u novinama, relativno novom mediju koji je tijekom 19. stoljeća doživio procvat i koji je mogao zbog svog brzog tempa izlaženja daleko bolje pratiti ubrzanu produkciju knjiga i časopisa nego knjižarski katalozi u kojima su se do tada uglavnom objavljivale vijesti o novitetima na knjižnom tržištu. Cilj je rada pokazati u kojoj su mjeri i na koji način tiskari, nakladnici i knjižari, ali i sami autori, novine koristili u svrhu oglašavanja svojih proizvoda.

Metodologija. Identificirani knjižarski oglasi analiziraju se s kvantitativne (učestalost pojavljivanja oglasa kroz godine), grafičke (grafičko oblikovanje oglasa) i formalno-sadržajne strane (vrste bibliografskih informacija koje se donose u oglasima).

Rezultati. Zaključuje se da su knjižarski oglasi dijelom na tragu suvremenog načina oglašavanja knjiga jer se, uz naslov i autora, često donose i podaci o sadržaju knjiga. Međutim činjenica da u velikom broju oglasa nedostaju važne informacije kao što su nakladnik ili cijena, kao i prilično skromno grafičko oblikovanje oglasa, ukazuje na još uvijek nedovoljnu pripremljenost nakladnika i knjižara na takav vid knjižarskog oglašavanja.

Originalnost. Rad na metodološki inovativan način ukazuje na to da je knjižarsko oglašavanje u novinama u 19. stoljeću ipak bilo nesumnjivo prepoznato te se brzo ra- zvijalo, osobito od 1850-ih i 1860-ih godina, kada dolazi do ubrzanog razvoja ne samo tiskarske produkcije nego i knjižarstva.

Ključne riječi

„Danica“; knjižarski oglasi; knjižarstvo; novine; 19. stoljeće

Hrčak ID:

195920

URI

https://hrcak.srce.hr/195920

Datum izdavanja:

19.3.2018.

Posjeta: 1.011 *