Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Pojam i vrste ombudsmana

Aviani Damir ; Pravni fakultet Sveučilišta u Splitu, Split, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 1.972 Kb

str. 67-94

preuzimanja: 1.315

citiraj


Sažetak

Pojava ombudsmana otvara novo poglavlje u odnosima između onih koji vladaju i onih kojima se vlada, između države i građana, između javnih službenika i javnosti. Ombudsman se javlja u dvostrukoj ulozi. On je podjednako instrument zaštite ljudskih prava i jedinstveni mehanizam demokratske kontrole nad upravom. Ombudsman je institucija, u pravilu uspostavljena ustavom ili zakonom, na čelu koje je jedan ili više neovisnih javnih službenika visokog ranga odgovoran parlamentu ili vladi, koji prima pritužbe građana na nezakonito odnosno nepravilno postupanje tijela javne uprave i službenika zaposlenih u tim tijelima, ali može postupati i na vlastitu inicijativu, koji ima ovlast provoditi istragu, javno kritizirati, preporučivati potrebne mjere i objavljivati svoja izvješća, ali nema ovlast poništavati, ukidati ili mijenjati odluku uprave. Švedski se model parlamentarnog ombudsmana s vremenom prila
gođavao potrebama različitih sredina, tako da se ta institucija susreće u državama s posve različitom kulturnom, političkom i pravnom tradicijom, odnosno u državama s različitim pravnim i političkim uređenjem. S obzirom na to da uspostavljeni model ombudsmana redovito posjeduje veće ili manje posebnosti prema modelu koji je služio kao uzor, pojavljuju se različite vrste ombudsmana. Tako se, ovisno o prihvaćenom kriteriju klasifikacije, mogu razlikovati parlamentarni od egzekutivnog, nacionalni od lokalnog i međunarodnog, inokosni od kolegijalnog te opći od specijaliziranog ombudsmana, a moguće su, naravno, i drugačije podjele.

Ključne riječi

ombudsman

Hrčak ID:

197627

URI

https://hrcak.srce.hr/197627

Datum izdavanja:

1.3.1999.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.196 *