hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Semiološki koncept predmeta u materijalnoj kulturi

Sonja Briski Uzelac ; Umjetnička akademija, Rijeka

Puni tekst: hrvatski, pdf (191 KB) str. 121-126 preuzimanja: 63* citiraj
APA 6th Edition
Briski Uzelac, S. (2010). Semiološki koncept predmeta u materijalnoj kulturi. Peristil, 53 (1), 121-126. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/199538
MLA 8th Edition
Briski Uzelac, Sonja. "Semiološki koncept predmeta u materijalnoj kulturi." Peristil, vol. 53, br. 1, 2010, str. 121-126. https://hrcak.srce.hr/199538. Citirano 10.04.2020.
Chicago 17th Edition
Briski Uzelac, Sonja. "Semiološki koncept predmeta u materijalnoj kulturi." Peristil 53, br. 1 (2010): 121-126. https://hrcak.srce.hr/199538
Harvard
Briski Uzelac, S. (2010). 'Semiološki koncept predmeta u materijalnoj kulturi', Peristil, 53(1), str. 121-126. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/199538 (Datum pristupa: 10.04.2020.)
Vancouver
Briski Uzelac S. Semiološki koncept predmeta u materijalnoj kulturi. Peristil [Internet]. 2010 [pristupljeno 10.04.2020.];53(1):121-126. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/199538
IEEE
S. Briski Uzelac, "Semiološki koncept predmeta u materijalnoj kulturi", Peristil, vol.53, br. 1, str. 121-126, 2010. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/199538. [Citirano: 10.04.2020.]

Sažetak
Već duže vrijeme stare hijerarhije sustava kulturalnih razlika (suprotnosti visoko/nisko, elitno/populističko, originalno/serijsko,
čisto/primijenjeno) više ne strukturiraju rasprave o suvremenoj kulturi. Priznavanje tog novog stanja nije izraz „otupljivanja kritičke kulture“ (H. Foster); ono je i osvješćivanje odnosa prema potrošačkoj kulturi koja se više ne shvaća kao objekt prezira nego kao „izvor statusa“. Jedna od središnjih tema suvremene masovne kulture utemeljene na potrošačkom „predmetu žudnje“ fokusira semiološki koncept njegove prirode. Ono što neki predmet čini „poželjnim“ - izvanjsko mu je, dakle nije njegova unutrašnja funkcionalnost i utilitarnost, nego ono što funkcionira u masovnoj kulturi kao brand, kao fi kcionalni semiološki tekst identiteta, označiteljski neovisno u korištenju komunikacionih kanala, efekata, klišeja, žanrova i kodova masovne kulture. Time su se oblikovanje predmeta (dizajn) i „brandiranje“ kao konstrukcija identiteta predmeta sudbinski povezali u procesima globalizacije i komercijalizacije kulture. Kao primjer propitivanja ovih procesa s nezavisnog autorskog stajališta u članku se uzima paradigmatski slučaj konstrukcije identiteta branda ONO modnog dizajnera Tonči Vladislavića. Semantički konstruiran kao metabrand na tragu postkonceptualističke označiteljske prakse, on je kao „žig“doslovno i realiziran, dakle zaštićen/registriran, te, poput virusa, dalje razvijan kao nov samorefl eksivni semiotički glosarij koji promišlja ili parafrazira različite (binarne) kulturalne modele života (tradicionalno/suvremeno, nekad/sad, radno/modno, muško/žensko, manufakturno/visokotehnološko, unikatno/serijsko).

Ključne riječi
predmet; semiologija; masovna kultura; brand; ONO

Hrčak ID: 199538

URI
https://hrcak.srce.hr/199538

[engleski]

Posjeta: 124 *