hrcak mascot   Srce   HID

Review article
https://doi.org/10.31297/hkju.16.1.2

Decentralizacijske politike, subnacionalna autonomija i federalna izvršna vlast: usporedba Brazila i Meksika

Ieva Vezbergaite ; Sabanci University

Fulltext: english, pdf (153 KB) pages 55-76 downloads: 409* cite
APA 6th Edition
Vezbergaite, I. (2016). Decentralisation Policies, Subnational Autonomy and Federal Executive Power: A Comparison of Brazil and Mexico. Hrvatska i komparativna javna uprava, 16 (1), 55-76. https://doi.org/10.31297/hkju.16.1.2
MLA 8th Edition
Vezbergaite, Ieva. "Decentralisation Policies, Subnational Autonomy and Federal Executive Power: A Comparison of Brazil and Mexico." Hrvatska i komparativna javna uprava, vol. 16, no. 1, 2016, pp. 55-76. https://doi.org/10.31297/hkju.16.1.2. Accessed 28 Mar. 2020.
Chicago 17th Edition
Vezbergaite, Ieva. "Decentralisation Policies, Subnational Autonomy and Federal Executive Power: A Comparison of Brazil and Mexico." Hrvatska i komparativna javna uprava 16, no. 1 (2016): 55-76. https://doi.org/10.31297/hkju.16.1.2
Harvard
Vezbergaite, I. (2016). 'Decentralisation Policies, Subnational Autonomy and Federal Executive Power: A Comparison of Brazil and Mexico', Hrvatska i komparativna javna uprava, 16(1), pp. 55-76. https://doi.org/10.31297/hkju.16.1.2
Vancouver
Vezbergaite I. Decentralisation Policies, Subnational Autonomy and Federal Executive Power: A Comparison of Brazil and Mexico. Hrvatska i komparativna javna uprava [Internet]. 2016 [cited 2020 March 28];16(1):55-76. https://doi.org/10.31297/hkju.16.1.2
IEEE
I. Vezbergaite, "Decentralisation Policies, Subnational Autonomy and Federal Executive Power: A Comparison of Brazil and Mexico", Hrvatska i komparativna javna uprava, vol.16, no. 1, pp. 55-76, 2016. [Online]. https://doi.org/10.31297/hkju.16.1.2

Abstracts
Decentralizacija je reformi proces u okviru kojega se odgovornosti, sredstva ili ovlasti prenose sa središnje na subnacionalnu razinu vlast. Zbog prijenosa ovlasti s jedne na drugu razinu vlasti decentralizacija utječe na vertikalne odnose unutar upravnog sustava. Kao često očekivani ishod decentralizacije navodi se rast subnacionalne autonomije, no detaljniji uvid u decentralizacijske politike svjedoči da do toga ne dolazi uvijek. Decentralizacija može imati miješane posljedice
na nacionalno (centralno) – subnacionalne (lokalne) odnose. Razdvajanje pojma decentralizacije u upravnu, fiskalnu i političku prema tumačenju T. Falletija (2005) te analiza načina provođenja decentralizacije otkriva kako neke vrste decentralizacijskih reformi mogu čak dovesti do smanjenja ovlasti na subnacionalnoj razini. Analiza decentralizacijskih politika u Brazilu i Meksiku otkriva kako se ravnoteža moći premješta na stranu subnacionalne razine kada se radi o kombinaciji upravne, fiskalne i političke decentralizacije. Ako je upravna decentralizacija popraćena devolucijom ovlasti nad kreiranjem
politika i dodijeljenim sredstvima, razina subnacionalne autonomije raste. Isti učinak imat će i fiskalna decentralizacija popraćena prijenosom ovlasti nad prikupljanjem prihoda sa središnje na subnacionalnu razinu, što je vidljivo iz decentralizacijskih politika Brazila. S druge strane, ako se radi samo o upravnoj decentralizaciji, a da istovremeno ne dolazi do devolucije ovlasti nad odlučivanjem
ili dodjelom sredstava, to će vjerojatno imati suprotan učinak na
centralno-lokalne odnose te će subnacionalna razina vlasti u većoj mjeri ovisiti o federalnoj (centralnoj) vlasti čija će moć nad kreiranjem politika na subnacionalnoj razini također biti veća. Fiskalna decentralizacija koja podrazumijeva samu decentralizaciju troškova bez prijenosa ovlasti nad prikupljanjem prihoda također može rezultirati povećanom ovisnošću subnacionalne razine o federalnim sredstvima, pogotovo ako subnacionalna vlast nema pravo odučivanja o trošenju sredstava, kao što je vidljivo iz decentralizacijskih reformi u Meksiku.

Keywords
decentralizacija; subnacionalna autonomija; centralno-lokalni odnosi; Meksiko; Brazil

Hrčak ID: 162140

URI
https://hrcak.srce.hr/162140

[english]

Visits: 532 *