hrcak mascot   Srce   HID

Stručni rad

FILMSKI TEKSTOVI “SNIJEG” I “ČARLSTON ZA OGNJENKU“: „ŽENSKI“ HRONOTOPI I NARATIVIZACIJA GUBITKA

Vesna S. Perić ; Beograd, Srbija

Puni tekst: srpski, pdf (362 KB) str. 200-209 preuzimanja: 22* citiraj
APA 6th Edition
Perić, V.S. (2017). FILMSKI TEKSTOVI “SNIJEG” I “ČARLSTON ZA OGNJENKU“: „ŽENSKI“ HRONOTOPI I NARATIVIZACIJA GUBITKA . Filološke studije, 15 (1), 200-209. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/203749
MLA 8th Edition
Perić, Vesna S.. "FILMSKI TEKSTOVI “SNIJEG” I “ČARLSTON ZA OGNJENKU“: „ŽENSKI“ HRONOTOPI I NARATIVIZACIJA GUBITKA ." Filološke studije, vol. 15, br. 1, 2017, str. 200-209. https://hrcak.srce.hr/203749. Citirano 18.11.2019.
Chicago 17th Edition
Perić, Vesna S.. "FILMSKI TEKSTOVI “SNIJEG” I “ČARLSTON ZA OGNJENKU“: „ŽENSKI“ HRONOTOPI I NARATIVIZACIJA GUBITKA ." Filološke studije 15, br. 1 (2017): 200-209. https://hrcak.srce.hr/203749
Harvard
Perić, V.S. (2017). 'FILMSKI TEKSTOVI “SNIJEG” I “ČARLSTON ZA OGNJENKU“: „ŽENSKI“ HRONOTOPI I NARATIVIZACIJA GUBITKA ', Filološke studije, 15(1), str. 200-209. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/203749 (Datum pristupa: 18.11.2019.)
Vancouver
Perić VS. FILMSKI TEKSTOVI “SNIJEG” I “ČARLSTON ZA OGNJENKU“: „ŽENSKI“ HRONOTOPI I NARATIVIZACIJA GUBITKA . Filološke studije [Internet]. 2017 [pristupljeno 18.11.2019.];15(1):200-209. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/203749
IEEE
V.S. Perić, "FILMSKI TEKSTOVI “SNIJEG” I “ČARLSTON ZA OGNJENKU“: „ŽENSKI“ HRONOTOPI I NARATIVIZACIJA GUBITKA ", Filološke studije, vol.15, br. 1, str. 200-209, 2017. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/203749. [Citirano: 18.11.2019.]

Sažetak
Najpre referišući na pojam Bahtinovog hronotopa, u radu se bavimo analizom pojma „ženskog“ hronotopa kao ženskog prostorvremena u filmskim tekstovima „Snijeg“ Aide Begić i „Čarlston za Ognjenku“ Uroša Stojanovića, koji tematizuju život žena na marginama rata. Donosimo poređenje tradicionalno shvaćenog pojma „ženskog“ vremena (Julija Kristeva) kao cikličnog i nelinearnog, i „muškog“, linearnog vremena, pozicionirajući ženski subjekt van tokova „muškog“ vremena, vremena istorije. Lociramo dva ženska hronotopa (fiktivne topose sela Pokrp u Srbiji i Slavno u Bosni) kao mesta žaljenja, kroz Frojdov pojam procesa tuge/tugovanja/žaljenja, koji ishodište ima u prevladavanju traume usled gubitka voljenih (muškaraca nastradalih u ratu). Narativizovanje gubitka u ovim filmskim tekstovima prepoznajemo kroz ritualne i simboličke radnje kojima se odsutni muškarci prizivaju, a, s druge strane, pronalazimo strategiju prevladavanja traume kroz inverziju rodnih uloga i preuzimanje maskuliniteta (žena postaje aktivni princip i nosilac pogleda [Lora Malvi]). Bahtinov motiv hronotopa susreta u slučaju dva filmska teksta diferenciramo u okviru hronotopa regeneracije (koji predstavlja jedan oblik sugerisanog happy enda u „Snijegu“) odnosno hronotopa degradacije, u „Čarlstonu...“ (Bemon i Borghart).

Ključne riječi
hronotop; žensko vreme; istorijsko vreme; tuga; trauma; maskulinitet

Hrčak ID: 203749

URI
https://hrcak.srce.hr/203749

Posjeta: 45 *