Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.15516/cje.v20i2.2419

Čimbenici predviđanja kompetencije kreativnog rješavanja problema – PISA 2012: Dokazi iz šest zemalja

Serkan Arikan orcid id orcid.org/0000-0001-9610-5496 ; Mugla Sitki Kocman University, Institute of Educational Sciences


Puni tekst: hrvatski pdf 320 Kb

str. 361-397

preuzimanja: 420

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 320 Kb

str. 361-397

preuzimanja: 418

citiraj


Sažetak

PISA mjeri razinu spremnosti 15-godišnjih učenika za izazove na koje mogu naići u budućnosti te vrednuje njihovu sposobnost promišljanja i primjene znanja rješavanja svakodnevnih problema. PISA ne samo da mjeri specifične sadržaje poput matematike nego mjeri i općenita područja poput kreativnoga rješavanja problema. Kreativno rješavanje problema novi je koncept koji je primijenila PISA 2012, a identificiranje prediktora za rješavanje problema u zemljama s niskom, srednjom i visokom razinom uspješnosti nova je i vrlo važna tema. Ovo istraživanje uglavnom se bavi učenicima i karakteristikama škola za učinkovito predviđanje vještina rješavanja problema. Nadalje, istražena je razlika u uspješnosti rješavanja problema među zemljama pod uvjetom slične uspješnosti u području matematike. Ovo istraživanje uključivalo je sve učenike koji su sudjelovali u PISA 2012 iz Koreje, Nizozemske, Irske, Srbije i Turske. Smatra se da navedenih šest zemalja predstavlja dobar spektar svih zemalja sudionika u smislu kreativnoga rješavanja problema i postignuća u matematici. Rezultati višerazinske regresijske analize pokazali su da među varijablama učenika otvorenost za rješavanje problema i iskustvo s čistim matematičkim zadatcima pozitivno predviđa postignuća u rješavanju problema u svim zemljama. Društveno-ekonomski status pozitivno predviđa postignuća u rješavanju problema u zemljama sa srednjom ili niskom razinom uspješnosti. Iznenađuje da iskustvo sa zadatcima primijenjene matematike negativno predviđa postignuća u rješavanju problema u svim zemljama izuzev Koreje. Varijable škole ne ukazuju na sustavni obrazac u predviđanju uspješnosti u rješavanju problema. Među varijablama škole, izvannastavne aktivnosti iz matematike, udio nastavnika s ISCED 5A, udio licenciranih nastavnika i veličina razreda pozitivno predviđaju uspješnost u rješavanju problema u nekim zemljama. Rezultati ANCOVA testa pokazuju da se razlika u rješavanju problema među zemljama smanjuje kada se kontroliraju postignuća u matematici.

Ključne riječi

matematičko postignuće; višerazinska analiza; PISA 2012; kompetencija rješavanja problema

Hrčak ID:

204137

URI

https://hrcak.srce.hr/204137

Datum izdavanja:

28.6.2018.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.736 *