Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.15516/cje.v20i2.2752

Zadovoljavanje osnovnih psiholoških potreba i autonomna motivacija u kontekstu škole: testiranje aditivne, sinergističke i hipoteze ravnoteže

Saule Raiziene ; Mykolas Romeris University, Institute of Psychology
Ingrida Gabrialaviciute ; Mykolas Romeris University, Institute of Psychology
Renata Garckija orcid id orcid.org/0000-0001-5991-6089 ; Mykolas Romeris University, Institute of Psychology
Gintautas Silinskas ; University of Jyväskylä, Department of Psychology


Puni tekst: hrvatski pdf 265 Kb

str. 399-429

preuzimanja: 392

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 265 Kb

str. 399-429

preuzimanja: 677

citiraj


Sažetak

U ovom je istraživanju ispitivan utjecaju triju osnovnih psiholoških potreba na autonomnu motivaciju u obrazovnom okruženju s obzirom na aditivnu, sinergističku i hipotezu ravnoteže. Sudionici u istraživanju bili su srednjoškolci, ukupno njih 679 (Mdob = 16,16; 49,3 % djevojaka). Rezultati su išli u prilog aditivnoj hipotezi: sve tri potrebe imaju jedinstven utjecaj na autonomnu motivaciju. Sinergistička hipoteza samo je dijelom potvrđena: jedna dvosmjerna interakcija između autonomije i kompetentnosti imala je utjecaj na autonomnu motivaciju. Visok stupanj zadovoljavanja potrebe za autonomijom vodi autonomnoj motivaciji bez obzira na to je li zadovoljena potreba za kompetentnošću. Međutim, kompetentnost je u pozitivnoj vezi s autonomnom motivacijom samo onda kada je potreba za autonomijom bila mala. Hipoteza ravnoteže je također potvrđena: ravnoteža zadovoljavanja potreba, uz aditivan i sinergistički, ima također važan utjecaj.

Ključne riječi

obrazovno okruženje; potreba za autonomijom; potreba za kompetentnošću; potreba za povezivanjem; teorija samoodređenja

Hrčak ID:

204133

URI

https://hrcak.srce.hr/204133

Datum izdavanja:

28.6.2018.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.100 *