hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad
https://doi.org/10.31820/pt.27.3.6

Pregled teorijskih okvira i suvremenih pristupa za poticanje konceptualnog i proceduralnog znanja u matematici

Vanja Putarek   ORCID icon orcid.org/0000-0002-5512-4057 ; Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet u Zagrebu, Odsjek za psihologiju, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, PDF (752 KB) str. 453-479 preuzimanja: 396* citiraj
APA 6th Edition
Putarek, V. (2018). Pregled teorijskih okvira i suvremenih pristupa za poticanje konceptualnog i proceduralnog znanja u matematici. Psihologijske teme, 27 (3), 453-479. https://doi.org/10.31820/pt.27.3.6
MLA 8th Edition
Putarek, Vanja. "Pregled teorijskih okvira i suvremenih pristupa za poticanje konceptualnog i proceduralnog znanja u matematici." Psihologijske teme, vol. 27, br. 3, 2018, str. 453-479. https://doi.org/10.31820/pt.27.3.6. Citirano 18.09.2021.
Chicago 17th Edition
Putarek, Vanja. "Pregled teorijskih okvira i suvremenih pristupa za poticanje konceptualnog i proceduralnog znanja u matematici." Psihologijske teme 27, br. 3 (2018): 453-479. https://doi.org/10.31820/pt.27.3.6
Harvard
Putarek, V. (2018). 'Pregled teorijskih okvira i suvremenih pristupa za poticanje konceptualnog i proceduralnog znanja u matematici', Psihologijske teme, 27(3), str. 453-479. https://doi.org/10.31820/pt.27.3.6
Vancouver
Putarek V. Pregled teorijskih okvira i suvremenih pristupa za poticanje konceptualnog i proceduralnog znanja u matematici. Psihologijske teme [Internet]. 2018 [pristupljeno 18.09.2021.];27(3):453-479. https://doi.org/10.31820/pt.27.3.6
IEEE
V. Putarek, "Pregled teorijskih okvira i suvremenih pristupa za poticanje konceptualnog i proceduralnog znanja u matematici", Psihologijske teme, vol.27, br. 3, str. 453-479, 2018. [Online]. https://doi.org/10.31820/pt.27.3.6

Sažetak

Matematika je jedno od ključnih obrazovnih područja, a stjecanje matematičkih kompetencija ima dalekosežne učinke na akademski i profesionalni razvoj pojedinaca. Osnovni su aspekti matematičkih kompetencija konceptualno znanje, koje predstavlja razumijevanje pojmova, i proceduralno znanje, koje se odnosi na primjenu postupaka s ciljem rješavanja zadataka. Obje su vrste znanja važne za razvoj adaptivne stručnosti i uspjeh u matematici. Kako bi se kroz obrazovni proces potaknulo stjecanje konceptualnog i proceduralnog znanja, korisno je načine poučavanja oblikovati u skladu s pristupima koji su se pokazali učinkovitima u istraživanjima i praksi. Stoga je jedan cilj ovoga rada bio prikazati osnovne teorijske okvire o poučavanju matematike tijekom 20. stoljeća, kao i dva recentna pristupa koja su proizašla iz trenutno dominantnoga teorijskog okvira, konstruktivizma - korištenje usporedbi i produktivna pogreška. Kod usporedbe učenici jedan postupak rješavanja zadataka uspoređuju s novim postupkom, a kroz tu usporedbu mogu uočiti ključna obilježja postupaka koja ih ujedno i razlikuju. U odnosu na sekvencijalni način prikazivanja postupaka korištenje se usporedbi pokazuje djelotvornijim za stjecanje proceduralnog znanja i fleksibilnosti te konceptualnog znanja. Produktivna se pogreška temelji na integraciji metoda vođenog otkrivanja i izravnog poučavanja te se provodi u dvije faze: 1) učenici samostalno ili u grupi otkrivaju rješenja zadataka; 2) kroz poučavanje od strane učitelja uspoređuju svoja rješenja s točnim rješenjima, što dovodi do otkrivanja i ispravljanja negativnog znanja te razumijevanja osnovnih pojmova u određenom gradivu. Usprkos pozitivnim učincima ovom su pristupu upućene kritike, o kojima se govori u ovome radu. Na temelju je prikazanih informacija drugi cilj rada bio odrediti smjernice za praksu i buduća istraživanja kako bi se povećao broj učenika s razvijenim matematičkim kompetencijama koje su važne za uključivanje učenika u globalno sve traženija STEM zanimanja.

Ključne riječi
matematičke kompetencije; konceptualno i proceduralno znanje; usporedba; produktivna pogreška

Hrčak ID: 212670

URI
https://hrcak.srce.hr/212670

[engleski] [španjolski]

Posjeta: 923 *