hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31299/hrri.54.2.3

Usporedba reakcija na robote u socijalnom i nesocijalnom kontekstu u djece s poremećajem iz spektra autizma i djece tipičnog razvoja

Ivana Zubak ; Laboratorij za istraživanje dječje komunikacije, Odsjek za logopediju, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu
Sanja Šimleša ; Laboratorij za istraživanje dječje komunikacije, Odsjek za logopediju, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu
Maja Cepanec ; Laboratorij za istraživanje dječje komunikacije, Odsjek za logopediju, Edukacijsko rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu
Jasmina Stošić ; Odsjek za inkluzivnu edukaciju i rehabilitaciju, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet, Sveučilište u Zagrebu
Frano Petric ; Laboratorij za robotiku i inteligentne sustave upravljanja (LARICS), Zavod za automatiku i računalno inženjerstvo, Fakultet elektrotehnike i računarstva, Sveučilište u Zagrebu
Zdenko Kovačić ; Laboratorij za robotiku i inteligentne sustave upravljanja (LARICS), Zavod za automatiku i računalno inženjerstvo, Fakultet elektrotehnike i računarstva, Sveučilište u Zagrebu

Puni tekst: hrvatski, pdf (15 MB) str. 28-38 preuzimanja: 171* citiraj
APA 6th Edition
Zubak, I., Šimleša, S., Cepanec, M., Stošić, J., Petric, F. i Kovačić, Z. (2018). Usporedba reakcija na robote u socijalnom i nesocijalnom kontekstu u djece s poremećajem iz spektra autizma i djece tipičnog razvoja. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 54 (2), 28-38. https://doi.org/10.31299/hrri.54.2.3
MLA 8th Edition
Zubak, Ivana, et al. "Usporedba reakcija na robote u socijalnom i nesocijalnom kontekstu u djece s poremećajem iz spektra autizma i djece tipičnog razvoja." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 54, br. 2, 2018, str. 28-38. https://doi.org/10.31299/hrri.54.2.3. Citirano 08.12.2019.
Chicago 17th Edition
Zubak, Ivana, Sanja Šimleša, Maja Cepanec, Jasmina Stošić, Frano Petric i Zdenko Kovačić. "Usporedba reakcija na robote u socijalnom i nesocijalnom kontekstu u djece s poremećajem iz spektra autizma i djece tipičnog razvoja." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 54, br. 2 (2018): 28-38. https://doi.org/10.31299/hrri.54.2.3
Harvard
Zubak, I., et al. (2018). 'Usporedba reakcija na robote u socijalnom i nesocijalnom kontekstu u djece s poremećajem iz spektra autizma i djece tipičnog razvoja', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 54(2), str. 28-38. https://doi.org/10.31299/hrri.54.2.3
Vancouver
Zubak I, Šimleša S, Cepanec M, Stošić J, Petric F, Kovačić Z. Usporedba reakcija na robote u socijalnom i nesocijalnom kontekstu u djece s poremećajem iz spektra autizma i djece tipičnog razvoja. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2018 [pristupljeno 08.12.2019.];54(2):28-38. https://doi.org/10.31299/hrri.54.2.3
IEEE
I. Zubak, S. Šimleša, M. Cepanec, J. Stošić, F. Petric i Z. Kovačić, "Usporedba reakcija na robote u socijalnom i nesocijalnom kontekstu u djece s poremećajem iz spektra autizma i djece tipičnog razvoja", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.54, br. 2, str. 28-38, 2018. [Online]. https://doi.org/10.31299/hrri.54.2.3

Sažetak
Brojna istraživanja nastala u okviru socijalno-asistivne robotike usmjerena su na stvaranje učinkovite podrške djeci s poremećajem iz spektra autizma (PSA) kroz njihovu interakciju s robotima. Ona počivaju na premisi da djeca sa PSA-om pokazuju sklonost elektroničkim napravama, a slabiji interes za socijalne aspekte okoline. No izrazito veliki interes za elektroničke naprave u sve djece otvara pitanje reagiraju li djeca sa PSA-om na prisustvo robota drukčije od djece tipičnog razvoja. Cilj je ovog istraživanja bio usporediti reakcije djece sa PSA-om i djece tipičnog razvoja na robota u nesocijalnom (zadatak “robot-predmet” u kojem su u prostoriji prisutni robot i drugi zanimljivi predmeti) i socijalnom kontekstu (zadatak “robot osoba”; prisustvo robota i nepoznate osobe). Uzorak je činilo dvadesetero djece predškolske dobi, po 10 u svakoj skupini. Rezultati su pokazali da djeca sa PSA-om u nesocijalnom kontekstu uglavnom pokazuju podjednake obrasce ponašanja kao i djeca tipičnog razvoja, odnosno da ne postoje razlike u dužini prosječnog trajanja usmjerenosti pogleda prema robotu te dužini fizičke interakcije s robotom. Razlike su uočene tek u socijalnom aspektu – djeca tipičnog razvoja u većoj su mjeri komunicirala o robotu s roditeljem. U socijalnoj situaciji (zadatak “robot-osoba”) djeca sa PSA-om su značajno više ulazila u fizičku interakciju s robotom od djece tipičnog razvoja, dok su djeca tipičnog razvoja znatno češće usmjeravala pažnju na osobu u odnosu na djecu sa PSA-om. Zaključno obje skupine djece znatno su više pažnje usmjeravale na robota negoli na prisutnu osobu, ali je u djece sa PSA-om usmjerenost na socijalnu okolnu bila izrazito snižena. Ovi podaci ukazuju na veliku atraktivnost koju roboti predstavljaju za djecu s poremećajem iz spektra autizma i djecu tipičnog razvoja, ali i na bitnu razliku među njima koja se očituje u izostanku obrazaca socijalnog ponašanja i usmjerenosti na druge osobe u okolini koji je prisutan u djece sa PSA-om.

Ključne riječi
poremećaj iz spektra autizma; djeca urednog razvoja; humanoidni robot

Hrčak ID: 215301

URI
https://hrcak.srce.hr/215301

[engleski]

Posjeta: 367 *