hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31664/ripu.2018.42.06

Dva portreta Beatrice Frankapan (?): rod i red

Sanja Cvetnić ; Odsjek za povijest umjetnosti, Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (430 KB) str. 85-94 preuzimanja: 77* citiraj
APA 6th Edition
Cvetnić, S. (2018). Dva portreta Beatrice Frankapan (?): rod i red. Radovi Instituta za povijest umjetnosti, (42), 85-94. https://doi.org/10.31664/ripu.2018.42.06
MLA 8th Edition
Cvetnić, Sanja. "Dva portreta Beatrice Frankapan (?): rod i red." Radovi Instituta za povijest umjetnosti, vol. , br. 42, 2018, str. 85-94. https://doi.org/10.31664/ripu.2018.42.06. Citirano 15.10.2019.
Chicago 17th Edition
Cvetnić, Sanja. "Dva portreta Beatrice Frankapan (?): rod i red." Radovi Instituta za povijest umjetnosti , br. 42 (2018): 85-94. https://doi.org/10.31664/ripu.2018.42.06
Harvard
Cvetnić, S. (2018). 'Dva portreta Beatrice Frankapan (?): rod i red', Radovi Instituta za povijest umjetnosti, (42), str. 85-94. https://doi.org/10.31664/ripu.2018.42.06
Vancouver
Cvetnić S. Dva portreta Beatrice Frankapan (?): rod i red. Radovi Instituta za povijest umjetnosti [Internet]. 2018 [pristupljeno 15.10.2019.];(42):85-94. https://doi.org/10.31664/ripu.2018.42.06
IEEE
S. Cvetnić, "Dva portreta Beatrice Frankapan (?): rod i red", Radovi Instituta za povijest umjetnosti, vol., br. 42, str. 85-94, 2018. [Online]. https://doi.org/10.31664/ripu.2018.42.06

Sažetak
Članak obrađuje dva portreta na kojima je vjerojatno prikazana Beatrica Frankapan (Modruš ?, oko 1480. – ? 1510.) s ordenom Labudova reda (njem. Schwanenorden). Prema literaturi, berlinski portret nalazio se u zbirci njemačkoga Krunskoga princa (Fridrik III. Pruski), a nakon 1918. godine otuđen je i s vremenom zaboravljen. Drugi je portret nazvan ‘admontski’ prema benediktinskom samostanu u Admontu, ali arhivske provjere pokazuju da ne potječe iz njega. Bio je na pohrani u Joanneumu u Grazu od prije 1903. do 1935. godine, a od tada je u zbirci Thyssen-Bornemisza, prvo u Castagnoli kraj Lugana, a sada u Madridu. Pripisan je neznanome njemačkom slikaru, djelatnome u Ansbachu, odakle je rodom drugi suprug Beatrice Frankapan, Juraj Brandenbuški iz kuće Hohenzollern i gdje je središte južnoga ogranka viteškoga Labudova reda. U 18. stoljeću ženski lik na tom portretu protumačen je kao sv. Ema Krška (njem. Hl. Hemma von Gurk). Bio je predloškom za brojne kopije u Štajerskoj, Koruškoj i Kranjskoj (slikarske, kiparske i grafičke), među kojima su dva grafička prikaza sačuvana i u Grafičkoj zbirci Hrvatskoga državnoga arhiva u Zagrebu. U austrijskoj literaturi takvi prikazi sv. Eme Krške, nastali kao kopije ‘admontskoga’, odnosno madridskoga portreta, za koji je moguće pretpostaviti da prikazuje Beatricu Frankapan, zovu se Frangepani-Typus. Causa occasionalis za madridski portret mogla je biti udaja za Jurja Brandenburškoga 1509. godine, što određuje dataciju slike Portret Beatrice Frankapan (?).

Ključne riječi
Beatrica Frankapan / Beatrix Frangepan; slikarstvo; portret; Juraj Brandenburški; Labudov red; sv. Ema / Hema Krška

Hrčak ID: 216418

URI
https://hrcak.srce.hr/216418

Posjeta: 138 *