Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Socio-ekonomski status i socijalni kapital kao čimbenici obrazovnog uspjeha na visokoškolskoj razini: primjer studenata odgojiteljskog studija

Silvia Rogošić ; Učiteljski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 436 Kb

str. 27-46

preuzimanja: 1.068

citiraj


Sažetak

Colemanova teorija socijalnog kapitala (Coleman, 1988, 95–120) rijetko se testirala na uzorku hrvatskih studenata. U istraživanju koje je provela Rogošić (2016, 68) čimbenici obrazovnog uspjeha (obrazovanje roditelja, tj. ljudski kapital obitelji, financijski i socijalni kapital obitelji i obrazovnih institucija) operacionalizirani su po uzoru na Colemana i nalazi pokazuju da određene komponente socijalnog kapitala pridonose obrazovnom uspjehu na visokoškolskoj razini i imaju veći utjecaj od obrazovanja roditelja i financijskog kapitala na obrazovni uspjeh pojedinca (ocjene tijekom studija). Takve nalaze nužno je verificirati, pogotovo iz razloga što mogu u velikoj mjeri ovisiti o istraživačkom kontekstu i o osobinama uzorka. Cilj ovog istraživanja je replicirati istraživanje koje je provela Rogošić (2016, 149–151) na način da se koristi empirijska generalizacija kao jedna od preporučenih tehnika replikacije znanstvenih istraživanja (Tsang i Kwen, 1999, 767). Uzorak čine studenti odgojiteljskog studija Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu (N=303). Nalazi repliciranog istraživanja, kao i nalazi originalnog istraživanja, pokazuju da ljudski kapital obitelji značajno ne pridonosi objašnjenju obrazovnog uspjeha studenata, a rezultati regresijske analize u repliciranoj studiji (slično kao nalazi originalnog istraživanja) pokazuju da socijalni kapital fakulteta značajno pridonosi objašnjenju obrazovnih postignuća na visokoškolskoj razini (β=–0,19; p<0,05). S druge strane, financijski kapital (prosječna mjesečna potrošnja) u ponovljenoj studiji najbolje objašnjava uspjeh tijekom studija (β=0,234; p<0,01), dok u originalnom istraživanju nije bio značajan prediktor obrazovnog uspjeha. Budući da u originalnom istraživanju izvanredni studenti nisu sudjelovali, smatra se da su razlike u rezultatima originalnog i ponovljenog istraživanja povezane s razlikama u motivaciji za odabir studija i postizanje uspjeha tijekom studija kod ispitanika izvanrednih i redovitih studijskih programa, koji se među ostalim razlikuju i u razini financijskog kapitala kojeg posjeduju.

Ključne riječi

teorija Jamesa Colemana; replikacija istraživanja; studenti odgojiteljskog studija; socijalni kapital; ljudski kapital; financijski kapital

Hrčak ID:

217454

URI

https://hrcak.srce.hr/217454

Datum izdavanja:

30.10.2018.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.457 *