hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

ŠTO PETOGODIŠNJACI ZNAJU O PISMENOSTI

Marija Grginič ; Pedagoški fakultet, Ljubljana

Puni tekst: hrvatski, pdf (350 KB) str. 7-27 preuzimanja: 3.027* citiraj
APA 6th Edition
Grginič, M. (2007). ŠTO PETOGODIŠNJACI ZNAJU O PISMENOSTI. Život i škola, LIII (17), 7-27. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/20503
MLA 8th Edition
Grginič, Marija. "ŠTO PETOGODIŠNJACI ZNAJU O PISMENOSTI." Život i škola, vol. LIII, br. 17, 2007, str. 7-27. https://hrcak.srce.hr/20503. Citirano 13.04.2021.
Chicago 17th Edition
Grginič, Marija. "ŠTO PETOGODIŠNJACI ZNAJU O PISMENOSTI." Život i škola LIII, br. 17 (2007): 7-27. https://hrcak.srce.hr/20503
Harvard
Grginič, M. (2007). 'ŠTO PETOGODIŠNJACI ZNAJU O PISMENOSTI', Život i škola, LIII(17), str. 7-27. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/20503 (Datum pristupa: 13.04.2021.)
Vancouver
Grginič M. ŠTO PETOGODIŠNJACI ZNAJU O PISMENOSTI. Život i škola [Internet]. 2007 [pristupljeno 13.04.2021.];LIII(17):7-27. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/20503
IEEE
M. Grginič, "ŠTO PETOGODIŠNJACI ZNAJU O PISMENOSTI", Život i škola, vol.LIII, br. 17, str. 7-27, 2007. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/20503. [Citirano: 13.04.2021.]

Sažetak
Već je desetljećima rana pismenost u središtu zanimanja. 70-ih godina pojavile su se teorije nastajuće pismenosti, a ranih 90-ih godina počeo je prevladavati sociološko-kulturološki pogled na razvoj pismenosti. Aktivnosti kao što su čitanje, pisanje i govor međusobno su snažno povezane i razvijaju se pri djetetovom sudjelovanju u događajima povezanima s pismenošću.
Istraživanja predškolske pismenosti pokazala su da djeca već prije ulaska u školu znaju puno o pismenosti; od treće do šeste godine postupno razvijaju koncept o tisku, grafičku, fonološku svjesnost, asocijativnu vezu glas-slovo i čitanje s dekodiranjem. Još i prije formalnoga podučavanja pismenosti (u školi) u različitim se oblicima nastajućega pisanja s dosjetljivim sricanjem približavaju zahtjevima pisanoga jezika.
U studiji su prikazana postignuća rane pismenosti petogodišnjaka. Najviše znanja stekli su pri konceptu tiska i jezičnoga razumijevanja, manje pri grafičkoj i fonološkoj svjesnosti, a najmanje pri analitičkomu čitanju i pisanju. U sljedećem istraživanju prikazane su razlike u postignućima pismenosti; stariji petogodišnjaci (rođeni u prvom tromjesečju) stekli su statistički važnu prednost pred mlađima (rođenima u posljednjem tromjesečju) pri grafičkoj i fonološkoj svijesti te čitateljsko-pisanim vještinama.

Ključne riječi
prije/opismenjavanje; nastajuća pismenost; koncept o tisku; grafička i fonološka svjesnost; asocijativna veza glas-slovo

Hrčak ID: 20503

URI
https://hrcak.srce.hr/20503

[engleski]

Posjeta: 4.896 *