hrcak mascot   Srce   HID

Stručni rad
https://doi.org/10.21860/medflum2019_221603

Učinkovitost strukturirane edukacije osoba sa šećernom bolešću

Andrej Belančić   ORCID icon orcid.org/0000-0001-7848-6600 ; Sveučilište u Rijeci, Medicinski fakultet, Rijeka, Hrvatska
Anita Karanfilovski ; Dnevna bolnica za endokrinologiju, dijabetes i bolesti metabolizma, Klinički bolnički centar Rijeka, Rijeka, Hrvatska
Lara Čituljski ; Dnevna bolnica za endokrinologiju, dijabetes i bolesti metabolizma, Klinički bolnički centar Rijeka, Rijeka, Hrvatska
Jelena Rapaić ; Dnevna bolnica za endokrinologiju, dijabetes i bolesti metabolizma, Klinički bolnički centar Rijeka, Rijeka, Hrvatska
Sanja Klobučar Majanović ; Sveučilište u Rijeci, Medicinski fakultet, Rijeka, Hrvatska; Dnevna bolnica za endokrinologiju, dijabetes i bolesti metabolizma, Klinički bolnički centar Rijeka, Rijeka, Hrvatska; Zavod za endokrinologiju, dijabetes i bolesti metabolizma, Klinika za inter

Puni tekst: hrvatski, pdf (1 MB) str. 260-273 preuzimanja: 61* citiraj
APA 6th Edition
Belančić, A., Karanfilovski, A., Čituljski, L., Rapaić, J. i Klobučar Majanović, S. (2019). Učinkovitost strukturirane edukacije osoba sa šećernom bolešću. Medicina Fluminensis, 55 (3), 260-273. https://doi.org/10.21860/medflum2019_221603
MLA 8th Edition
Belančić, Andrej, et al. "Učinkovitost strukturirane edukacije osoba sa šećernom bolešću." Medicina Fluminensis, vol. 55, br. 3, 2019, str. 260-273. https://doi.org/10.21860/medflum2019_221603. Citirano 14.11.2019.
Chicago 17th Edition
Belančić, Andrej, Anita Karanfilovski, Lara Čituljski, Jelena Rapaić i Sanja Klobučar Majanović. "Učinkovitost strukturirane edukacije osoba sa šećernom bolešću." Medicina Fluminensis 55, br. 3 (2019): 260-273. https://doi.org/10.21860/medflum2019_221603
Harvard
Belančić, A., et al. (2019). 'Učinkovitost strukturirane edukacije osoba sa šećernom bolešću', Medicina Fluminensis, 55(3), str. 260-273. https://doi.org/10.21860/medflum2019_221603
Vancouver
Belančić A, Karanfilovski A, Čituljski L, Rapaić J, Klobučar Majanović S. Učinkovitost strukturirane edukacije osoba sa šećernom bolešću. Medicina Fluminensis [Internet]. 2019 [pristupljeno 14.11.2019.];55(3):260-273. https://doi.org/10.21860/medflum2019_221603
IEEE
A. Belančić, A. Karanfilovski, L. Čituljski, J. Rapaić i S. Klobučar Majanović, "Učinkovitost strukturirane edukacije osoba sa šećernom bolešću", Medicina Fluminensis, vol.55, br. 3, str. 260-273, 2019. [Online]. https://doi.org/10.21860/medflum2019_221603

Sažetak
Cilj: Procijeniti učinkovitost strukturirane edukacije za osobe sa šećernom bolešću po pitanju napretka u znanju i redukcije glikiranog hemoglobina HbA1c. Ispitanici i metode: Istraživanje je obuhvatilo ukupno 102 pacijenta (20 sa šećernom bolesti tipa 1 i 82 sa šećernom bolesti tipa 2), prosječne dobi 60 godina (20 – 80 godina), koji su u periodu od srpnja 2017. do siječnja 2018. bili upućeni u Dnevnu bolnicu za endokrinologiju, dijabetes i bolesti metabolizma Kliničkog bolničkog centra Rijeka s ciljem provođenja grupne strukturirane edukacije za osobe sa šećernom bolešću. Polaznici su zamoljeni da ispune upitnik prije početka edukacije te po njenu završetku. Upitnik se sastojao od 12 pitanja, od kojih je 11 bilo po principu točnog/netočnog odgovora, dok se posljednje pitanje iz upitnika odnosilo na pacijentovu samoprocjenu educiranosti o šećernoj bolesti (Tablica 1). Vrijednost glikiranog hemoglobina HbA1c mjerena je inicijalno te 3 mjeseca po provedenoj edukaciji. Za statističku obradu podataka korišteni su Microsoft Excel (Microsoft Office), MedCalc v12.1.3 (MedCalc Software bvba, Ostend, Belgium) i Statistica v13.3 (StatSoft Inc., Tulsa, Oklahoma, United States), a razina statističke značajnosti procijenjena je na P < 0,05. Rezultati: Po završenoj edukaciji značajno se povisio broj postignutih točnih odgovora (4,1 ± 2,3 vs 9,3 ± 1,6, P < 0,001), snizila se vrijednost glikiranog hemoglobina HbA1c (8,0 ± 1,8 % vs 7,1 ± 1,3 %, P < 0,001) te utrostručio broj polaznika koji su za sebe smatrali da su adekvatno educirani o šećernoj bolesti (28,4 % vs 84,3 %, P < 0,001). Zaključci: Po provedenoj edukaciji zabilježen je značajan napredak u znanju, popraćen redukcijom glikiranog hemoglobina HbA1c od 0,9 %, čime je dokazana učinkovitost strukturirane edukacije.

Ključne riječi
edukacija; glikirani hemoglobin A1c; samozbrinjavanje; šećerna bolest

Hrčak ID: 221603

URI
https://hrcak.srce.hr/221603

[engleski]

Posjeta: 133 *