Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

INŽENJERING PODUZEĆA I POSLOVNI PROCESI KAO KLJUČNE ODREDNICE DIZAJNIRANJA MODERNOG PODUZEĆA

Želimir Dulčić ; Ekonomski fakultet Split


Puni tekst: hrvatski pdf 14.152 Kb

str. 233-246

preuzimanja: 477

citiraj


Sažetak

Moderno poduzeće djeluje u uvjetima turbulentne okoline, čije su glavne
karakteristike složenost, dinamičnost, neizvjesnost i nestabilnost. Ove uvjete generiraju brze, burne i neočekivane promjene koje postaju glavno obilježje vremena u kojem živimo. Pod utjecajem ovakvih promjena mijenja se i okolina modernog poduzeća, koja preko datih okolnosti i prijetnji snažno utječe, kako na pojavu "organizacijskog darvinizma"-prema kojoj se opstanak poduzeća vezuje za
njegovu sposobnost neprekidnog praćenja promjena i adekvatnog prilagođavanja njima, tako i na razvoj poduzeća koji se vezuje za njegovu sposobnost utvrđivanja odgovarajuće poslovne strategije kao načina za ostvarivanje temeljnih ciljeva poduzeća. Nedvojbeno je da upravo okolina, putem svojih već spomenutih karakteristika, presudno utječe na ponašanje i djelovanje modernog poduzeća. S tim u vezi mogu se postaviti dva ključna pitanja, od posebnog značaja za razumijevanje problematike stavljene u središte zanimanja ovoga rada, a to su: kako okolina utječe na poduzeće i kako poduzeće odgovara na utjecaje koji
dolaze iz njemu relevantne okoline. Polazeći od odgovarajućih teorijskih
doprinosa na prvo je pitanje moguće vrlo kratko odgovoriti: okolina utječe na poduzeće preko promjena koje izazivaju različite utjecaje. Poduzeće preko svoje organizacijske strukture prima te utjecaje, doživljavajući ih kao svojevrsne prijetnje ali i kao određene pogodnosti na koje ono mora pravovremena reagirati, i na njih brzo i djelotvorno odgovoriti. Upravo s tim je povezan i odgovor na drugo pitanje: kako poduzeće odgovara na utjecaje iz okoline. Iako je u literaturi poznato više načina kako poduzeće može reagirati na utjecaje iz okoline ono to najčešće čini na dva načina: "strategijskim odgovorom", odnosno izborom odgovarajuće poslovne strategije i "organizacijskom promjenom", odnosno preoblikovanjem postojeće i dizajniranjem nove organizacijske strukture. Stoga se u radu iscrpno obrađuju inženjering poduzeća i poslovni procesi kao novi organizacijski koncepti koji, u
kontekstu odgovora na drugo pitanje, mogu značajno doprinijeti izgradnji
djelotvorne organizacijske strukture modernog poduzeća.

Ključne riječi

moderno poduzeće; okolina poduzeća; organizacijska struktura; dizajniranje strukture; inženjering poduzeća; poslovni procesi

Hrčak ID:

222524

URI

https://hrcak.srce.hr/222524

Datum izdavanja:

2.12.1998.

Posjeta: 963 *