Skoči na glavni sadržaj

Ostalo

Stavovi javnosti o sivom tržištu duhanskih proizvoda u zemljama zapadnog Balkana: klaster analiza

Jelena Budak orcid id orcid.org/0000-0003-3739-4704 ; Ekonomski institut, Zagreb
Edo Rajh ; Ekonomski institut, Zagreb
Goran Buturac ; Ekonomski institut, Zagreb
Anamarija Brković


Puni tekst: engleski pdf 811 Kb

str. 5-30

preuzimanja: 558

citiraj


Sažetak

Istraživanja stavova o sivom tržištu duhana i duhanskih proizvoda razmjerno su rijetka, a posebice ih manjka za zemlje na balkanskoj krijumčarskoj ruti. Ovo istraživanje doprinosi empirijskoj literaturi u tom području jer koristi anketne podatke 21.000 građana u sedam zemlja zapadnog Balkana: Sloveniji, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini, Srbiji, Crnoj Gori, Sjevernoj Makedoniji i Kosovu. Analiza stavova javnosti o sivom tržištu duhana i duhanskih proizvoda na zapadnom Balkanu razlikuje pušače od nepušača i uključuje niz socio-demografskih obilježja ispitanika (spol, dob, obrazovanje, zanimanje i radni status, prihode) te je pokazatelj važnosti duhanskog sektora za nacionalno gospodarstvo. Građani su grupirani u četiri klastera ovisno o njihovim stavovima prema sivom tržištu duhana i duhanskih proizvoda. Tipologija građana regije pokazuje da se stavovi javnosti prvenstveno razlikuju ovisno je li ispitanik pušač ili ne. Stavovi o nužnosti oštrijih sankcija i suzbijanju sivog tržišta čime će se smanjiti raširenost pušenja izraženi su kod nepušača i građana zemalja koje nemaju komparativne prednosti u trgovini duhanom i duhanskim proizvodima. Rezultati su pokazali da postoji određena razina osviještenosti o negativnim aspektima sivog tržišta duhana i duhanskih proizvoda. Naposljetku, analiza je pokazala ocjenjuje li javnost strože sankcije primjerenim mjerama suzbijanja sivog tržišta duhana, cigareta i drugih duhanskih proizvoda.

Ključne riječi

stavovi; trgovina duhanom i duhanskim proizvodima; sivo tržište; zapadni Balkan

Hrčak ID:

223033

URI

https://hrcak.srce.hr/223033

Datum izdavanja:

18.7.2019.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.456 *