Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Obrazovanje za poduzetnost – perspektiva osnovnoškolskih učitelja i nastavnika

Baranović Branislava orcid id orcid.org/0000-0001-6768-3596 ; Institut za društvena istraživanja, Zagreb
Štibrić Marina ; Institut za društvena istraživanja, Zagreb
Domović Vlatka orcid id orcid.org/0000-0001-5794-6786 ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 1.604 Kb

str. 339-360

preuzimanja: 1.445

citiraj


Sažetak

U tekstu su prikazani rezultati empirijskog istraživanja obrazovanja za poduzetnost u osnovnim školama u Hrvatskoj. U istraživanju se pošlo od šireg određenja poduzetničke kompetencije koje pored ekonomske pismenosti i znanja potrebnih za pokretanje posla obuhvaća osobine ličnosti i vještine potrebne za uspješno djelovanje pojedinca u profesionalnom i širem socijalnom kontekstu. Istraživanje je provedeno 2006. godine na uzorku od 688 učitelja i nastavnika iz 25 osnovnih škola različitih regija Hrvatske. Ciljevi istraživanja bili su utvrditi kako učitelji i nastavnici percipiraju aktivnosti škole i nastavne metode kojima se potiče razvoj poduzetnosti učenika i kako procjenjuju poduzetničke osobine i ponašanje učenika. Također se nastojalo provjeriti postoje li razlike u učiteljskim i nastavničkim percepcijama i procjenama s obzirom na njihovo radno mjesto (rade li kao učitelji ili nastavnici) i duljinu njihovog radnog staža. Rezultati pokazuju da više od polovice učitelja i nastavnika ponekad sudjeluje u organiziranju i izvođenju aktivnosti na nivou škole kojima se potiče poduzetnost učenika. Procjene učitelja općenito su bile više od procjena nastavnika. Zamjetan je trend povećanja uključenosti učitelja i nastavnika u školske aktivnosti i nastavne metode kojima se potiče poduzetnička kompetencija s porastom duljine njihovog radnog staža. Prema procjenama učitelja i nastavnika, obilježja poduzetnosti koja posjeduje najveći broj učenika jesu otvorenost za promjene i nova iskustva, spremnost za suradnju i dogovaranje s vršnjacima, te motivacija za ostvarivanje postignuća. Oko trećine ispitanika procijenila je da ih ima većina ili svi učenici u njihovoj školi, dok je za druge osobine ovaj postotak još manji. Nalazi ukazuju na postojanje potrebe za uvođenjem sustavnog obrazovanja za poduzetnost u obvezno obrazovanje, što implicira izradu njegove jasne koncepcije i nastavnih programa, odnosno kurikuluma.

Ključne riječi

poduzetnička kompetencija; poduzetnost; obvezno obrazovanje; učitelji razredne nastave; predmetni nastavnici; radni staž; nastavne metode; školske aktivnosti

Hrčak ID:

20662

URI

https://hrcak.srce.hr/20662

Datum izdavanja:

20.2.2008.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.417 *