hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad
https://doi.org/10.20901/pm.56.2.04

Politika i pozorište kao čuvari zajedničkog sveta

Bojan Kovačević ; Fakultet političkih nauka Univerziteta u Beogradu

Puni tekst: srpski, pdf (367 KB) str. 87-115 preuzimanja: 71* citiraj
APA 6th Edition
Kovačević, B. (2019). Politika i pozorište kao čuvari zajedničkog sveta. Politička misao, 56 (2), 87-115. https://doi.org/10.20901/pm.56.2.04
MLA 8th Edition
Kovačević, Bojan. "Politika i pozorište kao čuvari zajedničkog sveta." Politička misao, vol. 56, br. 2, 2019, str. 87-115. https://doi.org/10.20901/pm.56.2.04. Citirano 10.12.2019.
Chicago 17th Edition
Kovačević, Bojan. "Politika i pozorište kao čuvari zajedničkog sveta." Politička misao 56, br. 2 (2019): 87-115. https://doi.org/10.20901/pm.56.2.04
Harvard
Kovačević, B. (2019). 'Politika i pozorište kao čuvari zajedničkog sveta', Politička misao, 56(2), str. 87-115. https://doi.org/10.20901/pm.56.2.04
Vancouver
Kovačević B. Politika i pozorište kao čuvari zajedničkog sveta. Politička misao [Internet]. 2019 [pristupljeno 10.12.2019.];56(2):87-115. https://doi.org/10.20901/pm.56.2.04
IEEE
B. Kovačević, "Politika i pozorište kao čuvari zajedničkog sveta", Politička misao, vol.56, br. 2, str. 87-115, 2019. [Online]. https://doi.org/10.20901/pm.56.2.04

Sažetak
Autor zastupa tezu da u istoriji evropske drame i pozorišta leži originalan odgovor na pitanje odnosa između poretka i promene koje je u središtu preokupacija klasičnih političkih mislilaca. Pozorište ima temeljni zadatak očuvanja zajedničkog sveta bez koga i samo ostaje lišeno smisla postojanja. Gurnuvši nas isprva u provaliju zapitanosti nad smislom, veliki dramski pisci nas potom iz nje izvlače odgovorom koji je njihovoj mašti šapnulo doba u kojem su živeli. Oni među njima koji su postojeći poredak čuvali, poput Eshila, Molijera i Rasina, gledaocima su obznanjivali njegovu utemeljujuću ideju. Oni, poput Getea i Šilera, čiji je umetnički genij u istoriji prepoznao svrhoviti razvoj ka republici slobodnih građana, pozorište su koristili kao mesto estetskog poučavanja društvene elite od koje se očekuje da dolazak novog zajedničkog sveta ubrza. Za stvaraoce u revolucionarnim vremenima, poput Brehta i Pirandela, pozorišne daske služile su kao nadahnuće za radikalnu promenu svih postojećih društvenih i političkih ustanova. Konačno, autorima poput Euripida, Ibzena, Čehova i Strindberga pozorište je omogućilo da zavape za starim svetom koji je ostao bez svoje ideje o poretku i zato nestaje.

Ključne riječi
političko; pozorište; drama; zajednički svet; poredak

Hrčak ID: 226346

URI
https://hrcak.srce.hr/226346

[engleski]

Posjeta: 163 *