hrcak mascot   Srce   HID

Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.31298/sl.143.11-12.5

Mehanizmi financiranja sustava upravljanja zaštićenim područjima u Srbiji

Ilija Đorđević ; Institute of forestry, Belgrade, Serbia
Nenad Ranković ; Faculty of forestry - University of Belgrade, Serbia
Jelena Nedeljković ; Faculty of forestry - University of Belgrade, Serbia
Jelena Tomićević-Dubljević ; Faculty of forestry - University of Belgrade, Serbia
Dragan Nonić ; Faculty of forestry - University of Belgrade, Serbia
Stjepan Posavec ; Faculty of Forestry, University of Zagreb
Goran Češljar ; Institute of forestry, Belgrade, Serbia

Puni tekst: engleski, pdf (479 KB) str. 549-559 preuzimanja: 76* citiraj
APA 6th Edition
Đorđević, I., Ranković, N., Nedeljković, J., Tomićević-Dubljević, J., Nonić, D., Posavec, S. i Češljar, G. (2019). Mechanisms of financing the protected area management system in Serbia. Šumarski list, 143 (11-12), 549-559. https://doi.org/10.31298/sl.143.11-12.5
MLA 8th Edition
Đorđević, Ilija, et al. "Mechanisms of financing the protected area management system in Serbia." Šumarski list, vol. 143, br. 11-12, 2019, str. 549-559. https://doi.org/10.31298/sl.143.11-12.5. Citirano 09.07.2020.
Chicago 17th Edition
Đorđević, Ilija, Nenad Ranković, Jelena Nedeljković, Jelena Tomićević-Dubljević, Dragan Nonić, Stjepan Posavec i Goran Češljar. "Mechanisms of financing the protected area management system in Serbia." Šumarski list 143, br. 11-12 (2019): 549-559. https://doi.org/10.31298/sl.143.11-12.5
Harvard
Đorđević, I., et al. (2019). 'Mechanisms of financing the protected area management system in Serbia', Šumarski list, 143(11-12), str. 549-559. https://doi.org/10.31298/sl.143.11-12.5
Vancouver
Đorđević I, Ranković N, Nedeljković J, Tomićević-Dubljević J, Nonić D, Posavec S i sur. Mechanisms of financing the protected area management system in Serbia. Šumarski list [Internet]. 2019 [pristupljeno 09.07.2020.];143(11-12):549-559. https://doi.org/10.31298/sl.143.11-12.5
IEEE
I. Đorđević, et al., "Mechanisms of financing the protected area management system in Serbia", Šumarski list, vol.143, br. 11-12, str. 549-559, 2019. [Online]. https://doi.org/10.31298/sl.143.11-12.5

Sažetak
Financiranje upravljanja zaštićenim područjima (ZP) uključuje interakciju različitih dionika koji su uključeni u proces upravljanja i financiranja, tj. od okvira upravljanja do mehanizama financiranja. Upravljački okvir postavlja osnovne preduvjete za upravljanje ZP, dok mehanizmi financiranja predstavljaju načine financiranja ZP na temelju dugoročnih i održivih uvjeta. Upravljanje ZP može se delegirati organizaciji, pojedincu ili zajednici, koja funkcionira u skladu s nizom zakona, pravila i / ili tradicijom. Isto tako, upravitelji ZP mogu se podijeliti na temelju toga tko donosi odluke i može se smatrati odgovornim. Jedna od važnih komponenti upravljanja ZP predstavlja održivo financiranje, što predstavlja temelj za ostvarivanje zaštite prirode. Održivo financiranje definira se kao sposobnost pružanja dovoljnih, stabilnih i dugoročnih financijskih izvora. Upravljanje ZP u Srbiji uglavnom provode javna poduzeća, dok je krajem devedesetih godina u Srbiji upravljanje ZP po prvi put dodijeljeno nevladinim organizacijama. Danas upravljanje provode različiti upravitelji iz javnog sektora i privatnog sektora. Planirano povećanje ZP u Srbiji uključuje skoro dvostruko veću površinu od sadašnje pokrivenosti i ta će činjenica stvoriti dodatnu obavezu za postojeće i nove upravitelje u budućem razdoblju, jer je održivo upravljanje ZP postalo izazov, kako sa upravljačkog, tako i sa financijskog gledišta. Ovo istraživanje bavi se različitim mehanizmima financiranja koji su prisutni u ZP u Srbiji. Također, bavi se razlikama u financiranju između različitih grupa upravitelja, kako bi se uspostavile najbolje prakse financiranja u sustavu upravljanja ZP u Srbiji. U fazi prikupljanja podataka korištena je anketa od vrata do vrata. Istraživanje se provodilo u dvije faze. U prvoj fazi, populacija za istraživanje definirana je na temelju registra ZP, od čega su izdvojena 63 ZP. U drugoj fazi, uzorak za istraživanje definiran je na temelju primjera „dobre prakse“ upravitelja ZP i predstavnika javne uprave i službi, kao i organizacija u sustavu upravljanja ZP. Za obradu podataka korištena je deskriptivna statistika, frekvencijska analiza, Kruskal-Wallis-ov test i Mann-Whitney-jev U test. Kruskal-Wallis-ov test korišten je za određivanje razlika između svih grupa upravitelja, dok je Mann-Whitney-jev U test korišten za određivanje razlika između pojedinih grupa upravitelja. Rezultati pokazuju da javno poduzeće “Srbijašume” ima najmanji prosječan broj izvora financiranja, za razliku od javnog poduzeća
“Vojvodinašume” (tablica 1). Što se tiče prosječnih iznosa financiranja, najveći dio financiranja imaju ostali upravitelji iz javnog sektora, dok ostala javna poduzeća bilježe najmanji iznos vlastitog financiranja (tablica 2). Na temelju rezultata prve faze istraživanja predloženi su elementi unaprjeđenja sustava upravljanja ZP za mehanizme financiranja (tablica 3). Predstavnici upravitelja ZP, javne uprave i službi, kao i organizacija, smatraju da politička volja donositelja odluka, kao i nepostojanje razumijevanja države za potrebe financiranja ZP, ima velik utjecaj na unaprjeđenje postojećih mehanizama financiranja. Također, predstavnici sve tri skupine vjeruju da lokalne vlasti nisu ni uključene u financiranje ZP-a i da postoji nedovoljna zainteresiranost drugih institucija. Kao problem u unaprjeđenju korištenja domaćih i međunarodnih izvora financiranja, predstavnici upravitelja ZP vide potrebu za dodatnim istraživanjima i problemom nedovoljne izobrazbe upravitelja, za podnošenje projektnih ideja, koje su vezane uz nedovoljnu informatičku pismenost.

Ključne riječi
zaštićena područja; mehanizmi financiranja; grupe upravitelja

Hrčak ID: 230669

URI
https://hrcak.srce.hr/230669

[engleski]

Posjeta: 144 *