Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.22572/mi.25.2.5

Nadzor i žudnja u društvenim mrežama: o diskursu kapitalista

Barbara Lovrinić orcid id orcid.org/0000-0002-8823-2011 ; Institut za razvoj i međunarodne odnose (IRMO), Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 1.034 Kb

str. 89-110

preuzimanja: 616

citiraj


Sažetak

Sveopća digitalizacija i tehnološki napredak pogodovali su jačanju tehnoloških divova (Amazon, Apple, Facebook, Google i Microsoft) i akumulaciji profita na čemu se temelji današnja digitalna javna sfera. U obilju raznih platformi osobito je zanimljiv fenomen društvenih mreža. Dok društvene mreže korisnika čine „kraljemˮ u kreaciji vlastitoga virtualnog sadržaja i potiču kulturu dijeljenja, istovremeno ga lišavaju potpune kontrole nad svojim podacima koji se uglavnom iskorištavaju u komercijalne svrhe. Ovaj rad problematizira dva teorijska koncepta za razumijevanje odnosa moći vlasnika društvenih mreža i njihovih korisnika. Prvi je pojam nadzora kao sve važnijeg čimbenika u političkoj ekonomiji komunikacije. Drugi je lakanovski pojam žudnje za priznavanjem/prepoznavanjem jedinstvenosti kojim se ukazuje na izvor onoga što nas kao korisnike sprečava, ili nam bar djelomično onemogućava, da ono „nevidljivo” – upravljanje „velikim podacima” (big data) i nadzor nad profilima korisnika – povežemo s pitanjima političke ekonomije. U ovom radu, koncipiranom na temelju dvosmjerne komunikacije između vlasnika i korisnika društvenih mreža, nastojimo pokazati da stare teorije ne zastarijevaju u novom vidu odnosa tehnologije, komunikacije, politike i ekonomije.

Ključne riječi

politička ekonomija; veliki podaci; Facebook; algoritmi; Lacan

Hrčak ID:

231016

URI

https://hrcak.srce.hr/231016

Datum izdavanja:

23.12.2019.

Posjeta: 1.360 *