Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31299/hrri.55.2.4

Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja

Anamaria Tomić ; Hrvatska udruga za ranu intervenciju u djetinjstvu (HURID), Zagreb
Jasmina Ivšac Pavliša ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb
Sanja Šimleša ; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 14.949 Kb

str. 40-52

preuzimanja: 1.919

citiraj


Sažetak

Kada je riječ o odgoju i obrazovanju djece s teškoćama u razvoju, smatra se optimalnim njihovo uključivanje u redovne programe ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Kako bi se to postiglo, potrebno je zadovoljiti određene preduvjete kvalitete koji se u prvome redu odnose na procesualne i strukturalne aspekte ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Stavovi odgojitelja prema djeci s teškoćama u razvoju i uključivanju u programe dječjih vrtića općenito, svrstavaju se u procesualne čimbenike. Poznavanje izvora negativnih stavova prema djeci s teškoćama u razvoju, koji su jedan od najvećih izazova pri njihovu uključivanju, omogućuje razumijevanje prirode stavova, daje smjernice za njihovo preciznije mjerenje te upućuje na stvaranje promjena u sustavu koje će stvoriti pozitivnije ozračje i kvalitetniji proces uključivanja. Cilj je ovog rada bio ispitati stavove odgojitelja o uključivanju djece s teškoćama u razvoju u redove programe ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj s obzirom na njihovu dob, razinu naobrazbe, godine radnog staža (i godine rada u struci), veličinu mjesta u kojemu su zaposleni te njihova iskustva u radu s djecom s teškoćama u razvoju. Sudionici istraživanja bili su odgojitelji (N = 333) iz četrnaest ustanova ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj. Podaci su prikupljeni pomoću upitnika ‘’Mišljenja o integraciji učenika/studenata s invaliditetom’’ (engl. ‘’Opinions Relative to Integration of Students with Disabilities’’, ORI) koji je preveden na hrvatski jezik i prilagođen za ovu populaciju sudionika. Prema rezultatima istraživanja vidljivo je da sudionici općenito imaju neutralne ili blago negativne stavove prema uključivanju. Sudionici starije dobi, srednje i više stručne spreme te oni koji rade u manjim sredinama imaju pozitivnije stavove prema uključivanju. Dobiveni rezultati mogu poslužiti kao polazište za daljnje propitivanje inkluzivne problematike te potaknuti razvoj programa cjeloživotnog učenja za odgojitelje u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja.

Ključne riječi

stavovi; uključivanje djece s teškoćama u razvoju; inkluzija; odgojitelji

Hrčak ID:

232890

URI

https://hrcak.srce.hr/232890

Datum izdavanja:

28.1.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.116 *