Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

https://doi.org/10.31664/ripu.2019.43.03

Sv. Juraj između medija i funkcija

Ivan Gerát ; Slovak Academy of Sciences, Institute for Art History, Bratislava


Puni tekst: engleski pdf 408 Kb

str. 37-46

preuzimanja: 458

citiraj


Sažetak

Lik sv. Jurja, jednoga od najpopularnijih kršćanskih svetaca svih vremena, prikazivan je u vizualnim medijima na mnogim mjestima i u mnogim povijesnim razdobljima. Njegov kult, duboko ukorijenjen u temeljnim vrijednostima mučeništva, nadmašio je i konfesionalne granice kršćanstva. Njegova borba sa zmajem, premda poslije uključena u legendu o tome svecu, može se tumačiti kao važan arhetip koji utjelovljuje neke osnovne aspekte ljudske psihe. U osnovi, značenja ovoga militantnog sveca i njegove borbe mogu se razvrstati u dvije skupine: 1. duhovna značenja – povezana s religijskim tradicijama, neoplatonskom mišlju ili čak individualnom psihologijom; 2. politička značenja – usmjerena na postizanje određenog učinka u stvarnim situacijama i borbama moći u društvenom svijetu i njegovim hijerarhijama. Ta su značenja našla odjek u propagandnim bitkama, povezanim s prošlim ili sadašnjim vojnim aktivnostima i ideologijama Svetog rata. Članak razmatra ta pitanja u kontekstu vizualne umjetnosti u kraćem razdoblju drugog desetljeća 16. stoljeća i na ponešto suženom geografskom području središnje Europe. Pokušaj je usporedbe nekoliko načina na koje su u svrhu političke ili vjerske propagande ti narativi bivali konstruirani i korišteni. Konstrukcija narativa bila je usko povezana s nepisanim pravilima sustava reprezentacije vezanog uz određeni medij.
Vizualna kultura ranoga novog vijeka koristila je nekoliko sustava reprezentacije. Tradicionalno predstavljanje vjerskih narativa i štovanih osoba, često povezanih s mističnim nadahnućem, postojalo je rame uz rame s novom vrstom reprezentacije usmjerene na vrijednosti empirijskog svijeta, utemeljenog na pomnom promatranju i trezvenom racionalnom promišljanju. Najveći umjetnički geniji tog razdoblja, ponajviše Albrecht Dürer na čiji se rad ukratko osvrćemo u ovom članku, mogli su ostati povezani s tradicionalnom kulturom, prenositi i razmatrati njezine vrijednosti i njihov onodobni razvoj, ponudivši istovremeno važne kreativne poticaje za drugu sferu, koja se često smatra isključivo sekularnom.
Članak sagledava i neke od rezultata tih dijaloških procesa, bez razmatranja prethodnih metodoloških rasprava. Umjesto sagledavanja kompleksnih putova kojima se povijesnoumjetnička misao razvila u svoju bogatu sadašnju formu, pozornost je usmjerena prema nizu paradoksa povezanih s arhetipskim ‘imidžom’ sveca u medijskom prostoru novovjekovne srednje Europe. No nisu svi mediji o kojima se ovdje raspravlja ponudili slobodan prostor za takvo razmišljanje, neki od njih bili su pod nadzorom patrona i njihovih duhovnih savjetnika koji su željeli jamčiti pravilno funkcioniranje vizualnih prikaza u javnim ili polujavnim sferama.

Ključne riječi

sv. Juraj; vizualne umjetnosti; mediji,; drugo desetljeće 16. stoljeća; Albrecht Dürer; srednja Europa

Hrčak ID:

233935

URI

https://hrcak.srce.hr/233935

Datum izdavanja:

31.12.2019.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.264 *