Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21857/m16wjc6wz9

Povijesno-komparativna i hermeneutička analiza djela Célestina Freineta i Mate Lovraka

Milan Matijević ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 376 Kb

str. 165-195

preuzimanja: 978

citiraj


Sažetak

Célestin Freinet i Mato Lovrak bili su učitelji otprilike u istim godinama tijekom 20. stoljeća. Možemo reći da su živjeli i djelovali u isto vrijeme, između 1919. i 1960. godine. U svom djelovanju i pedagoškim idejama imali su dosta sličnosti. Postavlja se pitanje: tko ili što je utjecalo da su imali dosta zajedničkih ideja koje su obojica prakticirala u radu s djecom. Budući da su obojica živjela i djelovala u vrijeme pune afirmacije projekata i pravaca reformske pedagogije, vjerojatno je da su obojica prepoznala pedagoške vrijednosti istih ideja iz tih projekata te su ih uspješno kreativno primjenjivali u praksi. Freinet je bio poznatiji u ostalim državama tadašnje Europe, a Lovrak je, osim prakticiranja tih ideja u učionici, dosta zanimljivo opisivao sve to u romanima za djecu i učitelje, s temama iz školskog života. Među zajedničkim obilježjima u njihovoj pedagogiji i didaktici u djelovanju istaknimo učeničku samoupravu, suradnju među učenicima, dječja prava, slobodno izražavanje u raznim područjima, slobodne pismene sastave, učeničko zadrugarstvo, učenje otkrivanjem u poticajnoj okolini. Obojica su isticala slobodu kao važno načelo svih aktivnosti učenika. Gledajući na odnose aktivnosti učenika i učitelja, obojica poznatih učitelja i pedagoga slagala su se u tome da je najbolja ona škola u kojoj su učenici aktivniji od učitelja, odnosno u kojoj je više učenja, a manje poučavanja. Budući da su se svojim idejama i djelovanjem približili onome što se danas naziva konstruktivistička nastava, može se zaključiti da su pridonijeli afirmaciji konstruktivističke nastave i konstruktivističke didaktike koja i danas privlači pozornost učitelja i pedagoga.

Ključne riječi

dječja književnost; dječja prava; konstruktivistička nastava; reformskapedagogija; učenička samouprava

Hrčak ID:

235778

URI

https://hrcak.srce.hr/235778

Datum izdavanja:

12.2.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.725 *