Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.20471/dec.2020.56.02.01

Percipirani stres, suočavanje sa stresom i usredotočena svjesnost su prediktori promotivnih zdravstvenih ponašanja studenata

Ljiljana Pačić-Turk ; Catholic University of Croatia, Department of Psychology, Zagreb, Croatia
Dora Pavlović ; Catholic University of Croatia, Department of Psychology, Zagreb, Croatia


Puni tekst: engleski pdf 504 Kb

str. 109-128

preuzimanja: 987

citiraj


Sažetak

Cilj istraživanja bio je ispitati prediktivni doprinos percipiranog stresa, suočavanja sa stresom i usredotočene svjesnosti u objašnjavanju uključivanja u promotivna zdravstvena ponašanja, uz kontrolu doprinosa varijabli spola i dobi. Istraživanje je obuhvaćalo 307 studenata (269 ženskih i 38 muških sudionika) sa 45 visokih učilišta s područja Republike Hrvatske. Učestalost uključivanja u promotivna zdravstvena ponašanja mjerena je Upitnikom promotivnih zdravstvenih ponašanja-II – HPLP-II, za mjerenje razine percipiranog stresa korištena je skraćena verzija Ljestvice percipiranog stresa – PSS10, skraćeni Upitnik suočavanja sa stresom – BriefCOPE korišten je za mjerenje stilova suočavanja sa stresom, dok je za mjerenje konstrukta usredotočene svjesnosti korišten Upitnik usredotočene svjesnosti – MAAS. Povezanost među varijablama mjerena Pearsonovim koeficijentom korelacije pokazala je da postoji značajna povezanost percipiranog stresa, Problemu usredotočenog i Emocijama usredotočenog suočavanja i usredotočene svjesnosti s promotivnim zdravstvenim ponašanjima. Rezultati hijerarhijske regresijske analize su pokazali da percipirani stres, Problemu usredotočeno i Emocijama usredotočeno suočavanje i usredotočena svjesnost pokazuju značajni doprinos u predviđanju uključivanja u promotivna zdravstvena ponašanja. Konkretno, rezultati su pokazali da niža razina percipiranog stresa, viša razina Problemu usredotočenog i Emocijama usredotočenog suočavanja te viša razina usredotočene svjesnosti predviđaju veću uključenost studenata u promotivna zdravstvena ponašanja. Dobiveni rezultati mogu se koristiti u izradi edukacijskih programa i intervencija, čiji bi cilj bio proširiti saznanja o brojnim potencijalnim koristima uključivanja u promotivna zdravstvena ponašanja te pomoći i studentima i općoj populaciji u promjeni štetnih ili održavanju zaštitničkih zdravstvenih ponašanja.

Ključne riječi

promotivno zdravstveno ponašanje; percipirani stres; suočavanje sa stresom; usredotočena svjesnost

Hrčak ID:

237615

URI

https://hrcak.srce.hr/237615

Datum izdavanja:

15.5.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.744 *