Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Pastir u starokršćanskoj umjetnosti

Branko Jozić ; Marulianum Split


Puni tekst: hrvatski pdf 482 Kb

str. 475-487

preuzimanja: 391

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 482 Kb

str. 475-487

preuzimanja: 131

citiraj


Sažetak

U starokršćanskoj umjetnosti brojni su prikazi pastira. Osim biblijskoj, motiv pastira pripada i poganskoj tradiciji i primjer je kako su simbolički elementi iz poganskog imaginarija integrirani u scenama kršćanske umjetnosti, omiljenima pučkoj duhovnosti. Konotacije lika pastira (pietas, filantropija, san / umiranje i ponovno rođenje / vječnost, idila zamišljenoga zlatnog doba...) vezane su uz Krista. On nije samo Dobri pastir iz parabole, koji traži izgubljenu i povija ranjenu ovcu, nego i božanski glasnik, Očev Logos, brižni pedagog... U radu se ukazuje na neke čimbenike važne za razvoj kršćanske ikonografije – od potpune zabrane do brojnih scena koje sadržavaju srž kateheze. Također se iznosi kako se lik pastira pokazao prikladnim za navještenje evanđelja – tj. spasenja u Kristu i blaženstva u Kraljevstvu Božjem – i židovima, ali i poganima.

Ključne riječi

Hrčak ID:

240529

URI

https://hrcak.srce.hr/240529

Datum izdavanja:

29.6.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.040 *