Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Ante Šonje


Puni tekst: talijanski pdf 12.276 Kb

str. 95-164

preuzimanja: 692

citiraj


Sažetak

Kod gradevnog ansambla Eufrazijeve bazilike sacuvale su se velike povrsine podnih mozaika s nekoliko uzastopnih slojeva iz raznih vreme­na (prvi sloj pripada blagovaoni anticke kuée iz 3. st.; drugom pripadaju podovi Prve bazilike iz II polovine 4. st., trecém mozaici Predeufrazi­jevske bazilike iz prve polovine 5. st. i cetvrtom mozaici Eufrazijeve ba­zilike iz sredine 6. st.) kao kod malo kojeg kasnoantickog spomenika i to ne samo na podrucju jadranskih zemalja, nego i sirom Mediterana. U prvom dijelu nazocnog eseja, osim o opisu podnih mozaika sta­rokrséanskih bazilika (repertoar ukrasnih motiva, razvoj dekoracije, stilske osobine itd.), govori se i o odnosu tih mozaika prema slicnim podnim mozaicima na podrucju Porestine i u drugim istarskim mje­stima. Podni mozaik Predeufrazijevske bazilike u Porecu predstavlja izra­ziti primjer kompozicije i stila ukrasa podnih mozaika radionica 5. st. Podni mozaik Eufrazijeve bazilike, koji je nastao sredinom 6. st., predstavlja izraziti primjer nacina rada domaéih radionica u Istri. Ukras podnog mozaika Eufrazijane po stilu i tehnickoj obradi ne zao­staje za mozaikom Predeufrazijevske bazilike. Ali uzevsi u cjelini, njegov je ukras profinjeno slozen u svakom pojedinom sagu posebno, kao i u medusobnom odnosu cjeline. U drugom dijelu govori se osobito o odnosu istarskih podnih mo­zaika, prvenstveno poreckih, prema onim koji su nam poznati u ostalim pokrajinama na obalama Jadrana (Dalmacija, Trst, Veneto, i Ravenna u prvom redu) i Mediterana (utjecaji sirijsko-pales.tinskog kulturnog kruga, sjeverne Afrike i helenisticke umjetnosti).

Ključne riječi

Hrčak ID:

242981

URI

https://hrcak.srce.hr/242981

Datum izdavanja:

21.11.1986.

Podaci na drugim jezicima: talijanski

Posjeta: 1.156 *