Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.32728/tab.17.2020.11

Opće ili pojedinačno? Podučavanje i filozofija u Poljsko-Litavskoj Uniji početkom ranoga novog vijeka

Joanna Pietrzak-Thébault


Puni tekst: talijanski pdf 177 Kb

str. 293-312

preuzimanja: 289

citiraj


Sažetak

Odnosi između humanizma i različitih renesansnih struja koje dolaze s juga Europe i njihovi ostvaraji na sjeveru ne mogu se promatrati samo kao utjecaji ili posuđivanja. Svaka zemlja ili, radije svako kulturno podneblje, razvija vlastiti humanizam i renesansu, koji se razlikuju čak i time koliko traju. Primjer Poljsko-Litavske Unije pokazuje koliko je takvo mišljenje opravdano. Od vremena uvođenja filozofije i retorike na krakovskoj akademiji (budućem Jagiellonskom univerzitetu) ondje postoji i jasna pragmatična tendencija. Programi akademije u Zamośću i kolegija s protestantskim pečatom iz baltičkih gradova razvijali su se u vlastitom smjeru. Na temelju široke edukativne aktivnosti isusovačkih kolegija od šezdesetih godina 16. stoljeća afirmira se trajan, pragmatičan i građanski humanizam.

Ključne riječi

univerzitet, kolegij, filozofija, retorika, podučavanje

Hrčak ID:

246134

URI

https://hrcak.srce.hr/246134

Datum izdavanja:

1.10.2020.

Podaci na drugim jezicima: talijanski

Posjeta: 841 *