Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

PREDVIĐANJE PRIHVAĆANJA USLUGA MOBILNOG BANKARSTVA U SJEVERNOJ MAKEDONIJI KOD POTROŠAČA

Marina Mijoska Belsoska orcid id orcid.org/0000-0002-1377-1627 ; Faculty of Economics – Skopje, University Ss. Cyril and Methodius Skopje, Republic of North Macedonia
Marija Trpkova-Nestorovska orcid id orcid.org/0000-0001-5748-2141 ; Faculty of Economics – Skopje, University Ss. Cyril and Methodius Skopje, Republic of North Macedonia
Kalina Trenevska Blagoeva ; Faculty of Economics – Skopje, University Ss. Cyril and Methodius Skopje, Republic of North Macedonia


Puni tekst: engleski pdf 308 Kb

str. 5-12

preuzimanja: 444

citiraj


Sažetak

Pametni telefoni i mobilne tehnologije postaju sve dostupniji i pristupačniji u Republici Sjevernoj Makedoniji. Prateći ovaj trend, brojne banke klijentima pružaju bankarske usluge putem pametnih telefona. Sve više ulažu u mobilne kanale pružajući nove usluge mobilnog bankarstva. Stoga je cilj ovog istraživanja ispitati prediktore namjere potrošača da koriste usluge mobilnog bankarstva u sjevernoj Makedoniji. Kako bi se stekao uvid u prihvaćanje usluga m-bankarstva u zemlji, provedeno je istraživanje među više od 150 korisnika mobilnih uređaja. Model istraživanja predložen u ovoj studiji ispituje utjecaj nekoliko osnovnih konstrukata koji objašnjavaju prihvaćanje tehnologije i difuziju inovacija (očekivane performanse, očekivani napori, društveni utjecaj i olakšavajući uvjeti). Osim toga, njegova originalnost i praktičnost se ogledaju u određivanju značaja dodatnih konstrukata koji su specifični za m-bankarstvo, poput percipiranog rizika i reputacije banke. Rezultati empirijskog istraživanja pokazuju da tri od četiri osnovna konstrukta UTAUT modela (očekivane performanse, očekivani napori i olakšavajući uvjeti) određuju namjeru uporabe mobilnog bankarstva, dok društveni utjecaj nema značajan utjecaj na prihvaćanje mobilnog bankarstva. Što se tiče dva nova konstrukta u modelu, rizika i ugleda banke, oba su potvrđena kao važni prethodnici namjere potrošača da koriste m-bankarstvo. Ističući korisnost integriranja konstrukata iz različitih teorija prihvaćanja tehnologije, ovo istraživanje svom holističkom pristupu predstavlja solidnu osnovu za buduće studije o usvajanju novih tehnologija u zemlji. Sa stajališta praktičara, ovo istraživanje nudi vrijedne uvide za razvoj mobilnog bankarstva.

Ključne riječi

mobilno bankarstvo; usvajanje tehnologije; Republika Sjeverna Makedonija

Hrčak ID:

246493

URI

https://hrcak.srce.hr/246493

Datum izdavanja:

20.11.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.178 *