Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.22598/mt/2020.32.spec-issue.9

Segmentacija potrošača u maloprodaji hrane u Republici Hrvatskoj: analiza latentnih klasa

Ivana Pavlić ; University of Dubrovnik, Department of Economics and Business
Katija Vojvodić orcid id orcid.org/0000-0001-7870-1438 ; University of Dubrovnik, Department of Economics and Business
Barbara Puh orcid id orcid.org/0000-0002-8454-0762 ; University of Dubrovnik, Department of Economics and Business


Puni tekst: engleski pdf 791 Kb

str. 9-29

preuzimanja: 683

citiraj


Sažetak

Svrha - Kako bi se predvidjelo zadovoljstvo prodavaonicom i njezinom ponudom, ključno je razmotriti ispunjava li ona očekivanja različitih segmenata potrošača u pogledu njezinih obilježja. Glavna je svrha ovog rada bila identificirati različite segmente potrošača u skladu s njihovom razinom zadovoljstva različitim elementima prodavaonice i definirati profil svakog od segmenata.
Metodološki pristup - Empirijsko istraživanje provedeno je na prigodnom uzorku od 500 hrvatskih potrošača putem visokostrukturiranog upitnika. Koristeći faktorsku analizu, izjave su podijeljene u pet dimenzija (asortiman proizvoda, cijena, ugođaj prodavaonice, kvaliteta prodavaonice i kvaliteta usluge prodavaonice). Ti su čimbenici korišteni kao indikatori za analizu latentnih klasa.
Rezultati i implikacije - Rezultati upućuju na optimalno rješenje pet segmenata potrošača s različitim stupnjem zadovoljstva. Svaki od identificiranih segmenata (potrošači orijentirani na pogodnosti, nezainteresirani potrošači, potrošači orijentirani na asortiman, cjenovno osjetljivi i stariji potrošači) opisan je prema sociodemografskim i bihevioralnim varijablama. Ovo istraživanje daje uvid u čimbenike koji utječu na zadovoljstvo potrošača. Rad pomaže trgovcima razviti odgovarajuće strategije kako bi pristupili različitim segmentima potrošača i povećali njihovo zadovoljstvo.
Ograničenja - S obzirom na odabir uzorka, istraživanje je provedeno u jednoj hrvatskoj županiji, što može ograničavati generalizaciju nalaza. Drugo ograničenje odnosi se na korištenje faktorskih rezultata umjesto inicijalne liste elemenata u segmentacijskoj analizi.
Doprinos - Rad pridonosi postojećoj literaturi pružajući koristan uvid u različite segmente potrošača prema razini njihova zadovoljstva prodavaonicom u maloprodaji hrane u Hrvatskoj. Predloženi su praktični pravci za učinkovitije ciljanje određenih segmenata potrošača. Prema našim saznanjima, nijedna druga studija nije objedinila segmentaciju potrošača i analizu latentnih klasa u kontekstu hrvatskog maloprodajnog tržišta.

Ključne riječi

analiza latentnih klasa; potrošači; prodavaonice hrane; segmentacija; zadovoljstvo

Hrčak ID:

247941

URI

https://hrcak.srce.hr/247941

Datum izdavanja:

16.12.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.571 *