Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21464/mo.27.2.4

»Obrazovanje za proturječnost i otpor«: Prilog rekonstrukciji Adornove »pedagogije«

Predrag Krstić orcid id orcid.org/0000-0002-2966-7082 ; Institut za filozofiju i društvenu teoriju, Univerzitet u Beogradu, Srbija


Puni tekst: hrvatski pdf 348 Kb

str. 11-33

preuzimanja: 546

citiraj


Sažetak

Rad nastoji integrirati zapažanja Theodora W. Adorna o odgoju i obrazovanju, koja su rasuta gotovo po čitavome njegovom opusu. Namjera međutim nije doktrinarna: izdala bi se lojalnost autoru i podbacilo ispod njegove kritike kada bi takva integracija nastojala rekonstruirati neku neokupljenu ili neizrečenu Adornovu »prosvjetnu doktrinu«. Kod zakletog antisistematičara ni vizije prosvjetne teorije i prakse ne smiju prerasti u sistem. Riječ je prije o stavu ili držanju koje insistira na pokušaju da se antinomija obrazovanja – neslobodnim sredstvima do cilja slobode, manipulacijom do nemogućnosti da se bude izmanipuliran – unese u školske, i ne samo školske, zadatke, kao cilj koji će onemogućiti ponavljanje Auschwitza, omogućiti autonomiju i osposobiti za autorefleksiju.

Ključne riječi

Theodor W. Adorno; Auschwitz; odgoj; obrazovanje; poluobrazovanje; nastava; autorefleksija; autonomija

Hrčak ID:

247949

URI

https://hrcak.srce.hr/247949

Datum izdavanja:

16.12.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.254 *