hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad
https://doi.org/10.31820/pt.29.3.7

Kritički osvrt na konceptualne i metodološke probleme u istraživanjima evolucije socijalne kognicije na primjeru kooperativnoga rješavanja problema

Ljerka Ostojić ; Institute for Globally Distributed Open Research and Education (IGDORE), Rijeka, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (359 KB) str. 607-629 preuzimanja: 130* citiraj
APA 6th Edition
Ostojić, Lj. (2020). Kritički osvrt na konceptualne i metodološke probleme u istraživanjima evolucije socijalne kognicije na primjeru kooperativnoga rješavanja problema. Psihologijske teme, 29 (3), 607-629. https://doi.org/10.31820/pt.29.3.7
MLA 8th Edition
Ostojić, Ljerka. "Kritički osvrt na konceptualne i metodološke probleme u istraživanjima evolucije socijalne kognicije na primjeru kooperativnoga rješavanja problema." Psihologijske teme, vol. 29, br. 3, 2020, str. 607-629. https://doi.org/10.31820/pt.29.3.7. Citirano 12.06.2021.
Chicago 17th Edition
Ostojić, Ljerka. "Kritički osvrt na konceptualne i metodološke probleme u istraživanjima evolucije socijalne kognicije na primjeru kooperativnoga rješavanja problema." Psihologijske teme 29, br. 3 (2020): 607-629. https://doi.org/10.31820/pt.29.3.7
Harvard
Ostojić, Lj. (2020). 'Kritički osvrt na konceptualne i metodološke probleme u istraživanjima evolucije socijalne kognicije na primjeru kooperativnoga rješavanja problema', Psihologijske teme, 29(3), str. 607-629. https://doi.org/10.31820/pt.29.3.7
Vancouver
Ostojić Lj. Kritički osvrt na konceptualne i metodološke probleme u istraživanjima evolucije socijalne kognicije na primjeru kooperativnoga rješavanja problema. Psihologijske teme [Internet]. 2020 [pristupljeno 12.06.2021.];29(3):607-629. https://doi.org/10.31820/pt.29.3.7
IEEE
Lj. Ostojić, "Kritički osvrt na konceptualne i metodološke probleme u istraživanjima evolucije socijalne kognicije na primjeru kooperativnoga rješavanja problema", Psihologijske teme, vol.29, br. 3, str. 607-629, 2020. [Online]. https://doi.org/10.31820/pt.29.3.7

Sažetak
Jedno je od glavnih istraživačkih područja u socijalnoj kogniciji životinja kooperativno rješavanje problema, tj. kognicija kod međusobne suradnje životinja. Smatra se da je socijalna kognicija evoluirala zbog zahtjeva koje donosi život u grupama i često se drži adaptacijom za takav život. Analiza socijalnoga učenja, drugoga istraživačkog područja unutar socijalne kognicije, pokazala je da je ta pretpostavka u literaturi prouzročila dva problema. Prvo, postoji pristranost prema testiranju socijalnih vrsta, i drugo, postoji a priori pretpostavka da je socijalno učenje kvalitativno drugačije od individualnoga. Ta dva problema nisu nužno ograničena na socijalno učenje, nego mogu biti prisutna i u drugim poljima unutar istraživanja socijalne kognicije. Primjena slične analize na kooperativno rješavanje problema ukazuje da i u tome području postoje oba problema. Prvo, empirijska se istraživanja provode ponajprije na vrstama koje su socijalne i na onima koje pokazuju kooperativna ponašanja u divljini. Drugo, pretpostavka da se kooperativno rješavanje problema temelji na specifično socijalnim kognitivnim sposobnostima implicirana je u velikome dijelu literature. Moguće je da je to rezultat miješanja različitih komponenti unutar kognitivnoga procesa: koja je informacija potrebna za uspješnu kooperaciju i kako se ta informacija stječe. Dok prva komponenta mora uključivati informaciju o drugome pojedincu, ne postoji indikacija da se druga komponenta mora razlikovati od već poznatih, općenamjenskih mehanizama. Ta dva problema sprečavaju sistematsko ispitivanje razlika između vrsta i ometaju istraživanje evolucije kooperativnoga rješavanja problema.

Ključne riječi
evolucija; socijalna kognicija; kooperacija; kooperativno rješavanje problema; učenje; životinje

Hrčak ID: 248447

URI
https://hrcak.srce.hr/248447

[engleski]

Posjeta: 365 *