Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.5

Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve?

Valentina Martan orcid id orcid.org/0000-0002-4278-0194 ; Studij Logopedija, Sveučilište u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Ivana Srebačić orcid id orcid.org/0000-0002-0634-2875 ; Osnovna škola Kuršanec, Čakovec, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 508 Kb

str. 83-104

preuzimanja: 586

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 508 Kb

str. 83-104

preuzimanja: 188

citiraj


Sažetak

U Republici Hrvatskoj živi više od 16 tisuća pripadnika romske nacionalne manjine. Budući da nemaju standardiziran vlastiti jezik i pismo, djeca Romi školuju se po redovnom planu i programu na hrvatskome jeziku. To podrazumijeva i usvojenost predvještina čitanja i pisanja prije polaska u prvi razred. Cilj je ovoga rada ispitati razinu usvojenosti predvještina čitanja i pisanja kod djece Roma te utvrditi razlikuju li se djeca Romi (N = 56, 62,5 % dječaka, M = 6 god., 8 mj., SD = 0,46) i djeca čiji je materinski jezik hrvatski (N = 55, 50,9 % dječaka; M = 6 god., 8 mj., SD = 0,4) u razvijenosti pojedinih sastavnica predvještina čitanja i pisanja. Ispitivanje je provedeno odabranim zadacima iz Testa za procjenu predvještina čitanja i pisanja (PredČip test, Kuvač Kraljević i Lenček, 2012). Rezultati su očekivani i ukazuju na to da djeca Romi na većini ispitanih varijabli odstupaju od urednoga postignuća. U odnosu na kontrolnu skupinu sudionika istraživanja djeca Romi pokazuju statistički značajno niže rezultate na gotovo svim testiranim varijablama (izuzev mjera slogovnog i fonemskog stapanja). Dobiveni rezultati pokazatelj su nedovoljne usvojenosti pojedinih sastavnica predvještina čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku te nedostatno razvijenih vizualno-perceptivnih sposobnosti. Budući da su predvještine čitanja i pisanja važan preduvjet za usvajanje tečnoga čitanja i pisanja, kao i akademskih postignuća, vidljivo je da djeca Romi nisu spremna za školu i već u samome početku ne mogu održati korak sa svojim vršnjacima. Samim time potrebno je sustavno mijenjati sustav predškolskoga i školskoga odgoja i obrazovanja kada je u pitanju ova posebno ranjiva skupina djece.

Ključne riječi

predvještine čitanja i pisanja; Romi; školski obveznici; spremnost za školu

Hrčak ID:

248527

URI

https://hrcak.srce.hr/248527

Datum izdavanja:

23.12.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.926 *