hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.5

Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve?

Valentina Martan   ORCID icon orcid.org/0000-0002-4278-0194 ; Studij Logopedija, Sveučilište u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
Ivana Srebačić   ORCID icon orcid.org/0000-0002-0634-2875 ; Osnovna škola Kuršanec, Čakovec, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (508 KB) str. 83-104 preuzimanja: 94* citiraj
APA 6th Edition
Martan, V. i Srebačić, I. (2020). Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve?. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 56 (2), 83-104. https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.5
MLA 8th Edition
Martan, Valentina i Ivana Srebačić. "Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve?." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 56, br. 2, 2020, str. 83-104. https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.5. Citirano 02.03.2021.
Chicago 17th Edition
Martan, Valentina i Ivana Srebačić. "Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve?." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 56, br. 2 (2020): 83-104. https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.5
Harvard
Martan, V., i Srebačić, I. (2020). 'Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve?', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 56(2), str. 83-104. https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.5
Vancouver
Martan V, Srebačić I. Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve?. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2020 [pristupljeno 02.03.2021.];56(2):83-104. https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.5
IEEE
V. Martan i I. Srebačić, "Spremnost za ovladavanje vještinama čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku kod djece romske nacionalne manjine ‒ jednak početak za sve?", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.56, br. 2, str. 83-104, 2020. [Online]. https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.5
Puni tekst: engleski, pdf (508 KB) str. 83-104 preuzimanja: 39* citiraj
APA 6th Edition
Martan, V. i Srebačić, I. (2020). Readiness of Roma children for reading and writing acquisition in the croatian language – an equal starting point for all?. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 56 (2), 83-104. https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.5
MLA 8th Edition
Martan, Valentina i Ivana Srebačić. "Readiness of Roma children for reading and writing acquisition in the croatian language – an equal starting point for all?." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol. 56, br. 2, 2020, str. 83-104. https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.5. Citirano 02.03.2021.
Chicago 17th Edition
Martan, Valentina i Ivana Srebačić. "Readiness of Roma children for reading and writing acquisition in the croatian language – an equal starting point for all?." Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja 56, br. 2 (2020): 83-104. https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.5
Harvard
Martan, V., i Srebačić, I. (2020). 'Readiness of Roma children for reading and writing acquisition in the croatian language – an equal starting point for all?', Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, 56(2), str. 83-104. https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.5
Vancouver
Martan V, Srebačić I. Readiness of Roma children for reading and writing acquisition in the croatian language – an equal starting point for all?. Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja [Internet]. 2020 [pristupljeno 02.03.2021.];56(2):83-104. https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.5
IEEE
V. Martan i I. Srebačić, "Readiness of Roma children for reading and writing acquisition in the croatian language – an equal starting point for all?", Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja, vol.56, br. 2, str. 83-104, 2020. [Online]. https://doi.org/10.31299/hrri.56.2.5

Sažetak
U Republici Hrvatskoj živi više od 16 tisuća pripadnika romske nacionalne manjine. Budući da nemaju standardiziran vlastiti jezik i pismo, djeca Romi školuju se po redovnom planu i programu na hrvatskome jeziku. To podrazumijeva i usvojenost predvještina čitanja i pisanja prije polaska u prvi razred. Cilj je ovoga rada ispitati razinu usvojenosti predvještina čitanja i pisanja kod djece Roma te utvrditi razlikuju li se djeca Romi (N = 56, 62,5 % dječaka, M = 6 god., 8 mj., SD = 0,46) i djeca čiji je materinski jezik hrvatski (N = 55, 50,9 % dječaka; M = 6 god., 8 mj., SD = 0,4) u razvijenosti pojedinih sastavnica predvještina čitanja i pisanja. Ispitivanje je provedeno odabranim zadacima iz Testa za procjenu predvještina čitanja i pisanja (PredČip test, Kuvač Kraljević i Lenček, 2012). Rezultati su očekivani i ukazuju na to da djeca Romi na većini ispitanih varijabli odstupaju od urednoga postignuća. U odnosu na kontrolnu skupinu sudionika istraživanja djeca Romi pokazuju statistički značajno niže rezultate na gotovo svim testiranim varijablama (izuzev mjera slogovnog i fonemskog stapanja). Dobiveni rezultati pokazatelj su nedovoljne usvojenosti pojedinih sastavnica predvještina čitanja i pisanja na hrvatskome jeziku te nedostatno razvijenih vizualno-perceptivnih sposobnosti. Budući da su predvještine čitanja i pisanja važan preduvjet za usvajanje tečnoga čitanja i pisanja, kao i akademskih postignuća, vidljivo je da djeca Romi nisu spremna za školu i već u samome početku ne mogu održati korak sa svojim vršnjacima. Samim time potrebno je sustavno mijenjati sustav predškolskoga i školskoga odgoja i obrazovanja kada je u pitanju ova posebno ranjiva skupina djece.

Ključne riječi
predvještine čitanja i pisanja; Romi; školski obveznici; spremnost za školu

Hrčak ID: 248527

URI
https://hrcak.srce.hr/248527

[engleski]

Posjeta: 268 *