Skoči na glavni sadržaj

Esej

https://doi.org/10.15291/ars.3201

Josip Vaništa kao „lažni Rimbaud”

Ivica Župan ; samostalni istraživač


Puni tekst: hrvatski pdf 417 Kb

str. 261-276

preuzimanja: 850

citiraj


Sažetak

Tekst potvrđuje zagrebačku protokonceptualnu skupinu Gorgona kao antiestetsko i antislikarsko društvo, koje nastoji inicirati reviziju zatečene umjetnosti, desakralizirati umjetničko stvaranje, sekularizirati umjetničko djelo i njezinu poruku. Protegnula se Gorgona u prostor mentalne slobode i demistifikacije samog jezika umjetnosti. U gorgonaškim rukopisima stvarnost likovnog djela pregnantno i dojmljivo nastupa kao nešto samostalno i samodostatno, slobodno od tradicionalnih, kanoniziranih, propisanih i akademiziranih navada predstavljačkog slikarstva. Kritičko preispitivanje funkcije umjetnosti i umjetničkog jezika otkrilo je gorgonašima konvenciju slike kao neprimjerenu etici umjetnosti. Slikanje – sada doživljeno kao zastarjeli i potrošeni instrument umjetničke ekspresije – nastoji se svesti na minimum, a zapravo ga – konceptualno – nastoje izbaciti iz konteksta umjetničkog, premda si članovi grupe – izvan gorgonaških aktivnosti – dopuštaju i slikanje. Gorgonaši afirmiraju bihevioralnu i verbalnu poziciju umjetnika, pa se o mediju „čistog” slikarstva može govoriti tek u kontekstu njegove negacije. Rad posebice predstavlja antislikarske radove Josipa Vanište kojima nadilazi i nadvladava pojam slike, pretvarajući je u tekst.

Ključne riječi

Gorgona; mentalna sloboda; antiestetsko; ironija; nihilizam; besperspektivnost; ozračje apsurda i negacije; ikonoklazam; redukcija; antislikarstvo; autoreferencijalnost; Siva slika na bijeloj površini; antislika; Slika XII/Opis; konverzija; „nulta točka” slikarstva

Hrčak ID:

249187

URI

https://hrcak.srce.hr/249187

Datum izdavanja:

30.12.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.655 *