hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Koncepcija i praksa građanstva kod hrvatskih srednjoškolaca

Vladimir Vujčić ; Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (387 KB) str. 3-36 preuzimanja: 467* citiraj
APA 6th Edition
Vujčić, V. (2003). Koncepcija i praksa građanstva kod hrvatskih srednjoškolaca. Politička misao, 40 (3), 3-36. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/23074
MLA 8th Edition
Vujčić, Vladimir. "Koncepcija i praksa građanstva kod hrvatskih srednjoškolaca." Politička misao, vol. 40, br. 3, 2003, str. 3-36. https://hrcak.srce.hr/23074. Citirano 19.01.2020.
Chicago 17th Edition
Vujčić, Vladimir. "Koncepcija i praksa građanstva kod hrvatskih srednjoškolaca." Politička misao 40, br. 3 (2003): 3-36. https://hrcak.srce.hr/23074
Harvard
Vujčić, V. (2003). 'Koncepcija i praksa građanstva kod hrvatskih srednjoškolaca', Politička misao, 40(3), str. 3-36. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/23074 (Datum pristupa: 19.01.2020.)
Vancouver
Vujčić V. Koncepcija i praksa građanstva kod hrvatskih srednjoškolaca. Politička misao [Internet]. 2003 [pristupljeno 19.01.2020.];40(3):3-36. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/23074
IEEE
V. Vujčić, "Koncepcija i praksa građanstva kod hrvatskih srednjoškolaca", Politička misao, vol.40, br. 3, str. 3-36, 2003. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/23074. [Citirano: 19.01.2020.]

Sažetak
Cilj ovoga rada jest istraživanje razvoja svijesti (razumijevanja) i prakse (aktivnosti, participacije) građanstva kod hrvatskih srednjoškolaca (prvom novom naraštaju punoljetnih građana). Istraživanje je provedeno prema sličnim modelima u relevantnim međunarodnim istraživanjima, što je omogućilo komparativnu analizu. Nakon analize pojma (osnove teorije) građanstva autor je prešao na komparativnu analizu razvoja i distribucije mjera svijesti o građanstvu i mjera prakse građanstva kod hrvatskih srednjoškolaca. Obuhvaćeno je više mjera svijesti o građanstvu (građanski identitet, model i tip građanstva; svijest o “dobrom građaninu”, te svijest o pravima i dužnostima građana u demokraciji), te više mjera prakse građanstva (politički interes, razgovor o politici, praćenje vijesti u medijima; očekivano konvencionalno i protestno političko djelovanje; politička tolerancija). Komparativna je analiza pokazala da su naši učenici na nekim mjerama građanstva na razini učenika u drugima kompariranim zemljama, ali da na nekim mjerama postoje znatne razlike. Tako je, primjerice, razina političkog interesa znatno niža kod naših učenika. Analiza je pokazala da postoji visoka svijest o pravima, ali razmjerno niska svijest o dužnostima. Možda je taj nesrazmjer između svijesti o pravima i svijesti o dužnostima temeljni problem u razvoju političke kulture učenika i građana u nas. Očekivana konvencionalna i protestna participacija kod naših učenika znatno je niža od rezultata u međunarodnim istraživanjima. Istraživanje je također pokazalo da kod naših učenika postoji znatna nekonzistencija, a taj je fenomen uočen i u različitim međunarodnim istraživanjima, između recimo svijesti o pravima i dužnostima građana u demokraciji i razine političke tolerancije: visokoj svijesti o pravima (slobodi govora, udruživanja i sl.) odgovara relativno niska razina tolerancije. Dakle, može se reći da različite nekonzistencije prate i “opterećuju” razvoj građanstva kod naših učenika.

Ključne riječi
građanski identitet; hrvatsko građanstvo; srednjoškolci; demokracija

Hrčak ID: 23074

URI
https://hrcak.srce.hr/23074

[engleski]

Posjeta: 837 *