Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Pravednost i civilno društvo

Ante Pažanin ; profesor emeritus Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatskaa


Puni tekst: hrvatski pdf 249 Kb

str. 3-20

preuzimanja: 2.066

citiraj


Sažetak

Već se kod Platona pravednost shvaća kao smisao i bitna svrha zbog koje uopće postoji država. Iako Platon razlikuje političku pravednost države i osobnu pravednost pojedinačne duše, tek će Aristotel u svojoj praktičnoj filozofiji osim općenite pravednosti razviti primjereno razumijevanje posebne ili partikularne pravednosti i njezinog značenja za društveni razvitak. O različitim vrstama pravednosti riječ je u prvom, a o civilnom društvu u drugom dijelu ovoga rada. Da bi se razumjele suvremene teorije političke pravednosti i uloga civilnoga društva u njezinu ozbiljenju, autor razmatra povijest europske političke misli i “građanskoga društva”, jer je “građansko” odnosno “civilno društvo”, kao što mu i ime “societas civilis” kaže, u izvornom smislu bilo političko društvo. Na tragu novovjekovnog razvitka tek je kod Hegela došlo do razlikovanja države kao političke zajednice i “građanskog društva” kao nepolitičkog društva, ali ne u smislu njihova razdvajanja nego integriranja putem javnosti i upravljanja građana. Time Hegel povezuje Lockeovo i Montesquieuovo oprečno određenje odnosa civilnoga društva i države. To je još važnije jer se Hegelova filozofija često krivo interpretira kao totalitarizam države, jer se ne vide opasnosti koje, osobito danas, dolaze kako iz civilnoga društva, svedenog na ekonomiju, tako i iz apsolutne države, a te je opasnosti Hegel svojom koncepcijom običajnosti vidio i izbjegao.

Ključne riječi

pravednost; civilno društvo; praktično znanje; Aristotel; država; nevladina udruga; transnacionalno svjetsko društvo

Hrčak ID:

23126

URI

https://hrcak.srce.hr/23126

Datum izdavanja:

26.1.2004.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.691 *