Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.21860/j.11.2.4

Rousseauova prirodna pedagogija

Goran Sunajko ; Goran Sunajko, Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet, Odsjek za filozofiju, Ivana Lučića 3, 10000 Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 117 Kb

str. 397-412

preuzimanja: 891

citiraj


Sažetak

Rad razmatra Rousseauovo romantičarsko okretanje prirodi u epohi razuma. Kada su
gotovo svi relevantni francuski prosvjetitelji (Voltaire, Diderot, d'Alembert, Montesquieu i
dr.) smisao izgradnje modernoga čovjeka vidjeli u odgoju putem racionalizma, Rousseau je
upozoravao da je priroda prvi učitelj od kojeg dijete, a onda i građanin, treba učiti. Znanosti i
umjetnosti zbog svoje kompetitivne naravi iskvarile su prirodnoga čovjeka, kojemu je priroda
dala ljubav prema sebi i milosrđe prema drugome, vrijednosti koje ekonomski kompetitivni
racionalizam stavlja u drugi plan. Cilj je izlaganja afirmirati Rousseauov koncept »Druge
prirode« koji afirmira harmoniju društva temeljenu na prirodnom poretku. Rousseauva
»prirodna pedagogija« zastupljena je kroz čitavu njegovu filozofiju, od filozofije umjetnosti
(Discours sur les sciences et les arts; Julie ou la Nouvelle Héloïse; Lettre sur les spectacles) i filozofije
odgoja (Émile ou de l’éducation; Les Rêveries du promeneur solitaire) preko filozofije politike
(Du contrat social) i filozofije ekonomije (Discours sur l’origine et les fondements de l’inégalité
parmi les hommes; Économie politique) do metafizike (Profession de foi du vicaire savoyard).
U svim navedenim djelima zrcali se Rousseauov pokušaj da preko prirodnih načela odgoji
modernoga čovjeka i njegovo društvo. U biti njegove filozofije jasno se može uočiti pogrešan
stav mnogih interpreta kako je Rousseau stvorio pretpostavke Francuskoj revoluciji. Naprotiv,
Rousseau je filozof prirode, kako stoji i na njegovu nadgrobnom epitafu u Panthéonu. On je
odgajao pojedinca koji neće biti »čovjek revolucije« jer u sebi sadrži dovoljno ljubavi prema
sebi i drugome da bi zadavao udarce pojedincu i društvu. Iz Rousseauove se filozofije, stoga,
ne može izvesti pledoaje za revoluciju.

Ključne riječi

filozofija odgoja, filozofija prirode, racionalizam, romantizam, Rousseau

Hrčak ID:

251609

URI

https://hrcak.srce.hr/251609

Datum izdavanja:

24.12.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.782 *