hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Oživljavanje političkog kapitalizma u medijima Srednje i Istočne Europe

Slavko Splichal

Puni tekst: engleski, pdf (187 KB) str. 5-17 preuzimanja: 805* citiraj
APA 6th Edition
Splichal, S. (2000). Reproducing Political Capitalism in the Media of East-Central Europe. Medijska istraživanja, 6 (1), 5-17. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/23370
MLA 8th Edition
Splichal, Slavko. "Reproducing Political Capitalism in the Media of East-Central Europe." Medijska istraživanja, vol. 6, br. 1, 2000, str. 5-17. https://hrcak.srce.hr/23370. Citirano 19.09.2021.
Chicago 17th Edition
Splichal, Slavko. "Reproducing Political Capitalism in the Media of East-Central Europe." Medijska istraživanja 6, br. 1 (2000): 5-17. https://hrcak.srce.hr/23370
Harvard
Splichal, S. (2000). 'Reproducing Political Capitalism in the Media of East-Central Europe', Medijska istraživanja, 6(1), str. 5-17. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/23370 (Datum pristupa: 19.09.2021.)
Vancouver
Splichal S. Reproducing Political Capitalism in the Media of East-Central Europe. Medijska istraživanja [Internet]. 2000 [pristupljeno 19.09.2021.];6(1):5-17. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/23370
IEEE
S. Splichal, "Reproducing Political Capitalism in the Media of East-Central Europe", Medijska istraživanja, vol.6, br. 1, str. 5-17, 2000. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/23370. [Citirano: 19.09.2021.]

Sažetak
Autor analizira promjene u medijima Srednje i Istočne Europe u desetljeću nakon
raspada socijalističkog sustava. Uočava nekoliko strukturnih tendencija u tim zemljama
koje su, u različitoj mjeri, prisutne u cijeloj regiji i odražavaju imitativnu narav novih
sustava. Po autorovu mišljenju, imitativna priroda novih sustava u nastajanju predstavlja
gotovo nesavladivu prepreku u razvoju demokratičnijih sustava u toj regiji. Te
imitativne tendencije mogu se svrstati u dvije veće skupine: (1) one koje imitiraju
vanjsko okruženje, prvenstveno Zapadnu Europu i Sjedinjene Američke države, a
obuhvaćaju talijanizaciju, denacionalizaciju i privatizaciju, komercijalizaciju, te interi
transnacionalizaciju; (2) one koje “imitiraju prošlost”, to jest, bivši sustav državnog
socijalizma, a zagovaraju renacionalizaciju i nacionalistički i vjerski ekskluzivizam.
Pored dominacije jednostranog oponašanja, najveću prepreku napretku u
demokratizaciji medija predstavlja ogroman porast broja sudskih tužba protiv novinara
i medijskih kuća zbog klevete. Nerijetko se proglašavaju krivim zbog klevete i uvrede
časti i osuđuju na visoke globe ili čak na zatvorske kazne. Tako je u zemljama Srednje
i Istočne Europe uspostavljena jedna vrsta “političkog kapitalizma” i stvoren sustav
“paternalističkog komercijalizma” u medijima, u kojem se država (vlada) često javlja
kao moćan politički i ekonomski akter.

Ključne riječi
politički kapitalizam; postkomunističke zemlje; demokratizacija medija; upravljanje medijima

Hrčak ID: 23370

URI
https://hrcak.srce.hr/23370

[engleski]

Posjeta: 1.158 *